Spring naar content
24 juli

Digitalisatie en personalisatie - onderzoek van Virtuagym toont belang fitness apps en personalisatie in de fitnessbranche aan

De resultaten van deze wereldwijde klantenenquête tonen hoe fitnessondernemers technologie gebruiken in hun fitnessonderneming om diensten aan te bieden en met hun klanten in contact te blijven.

13 Juli 2022, Amsterdam, Nederland
Uit het wereldwijde klantenonderzoek in 2022 door Virtuagym, toonaangevende leverancier van fitnesstechnologie, blijkt dat een meerderheid van de clubs, studio’s en trainers (94%) mobiele apps gebruikt als kernonderdeel van hun bedrijfsvoering.

De resultaten van enquête die werd verspreid onder de 9000 fitnessklanten van Virtuagym komt overeen met recente gebruikersdata van het bedrijf. Beide laten zien dat het gebruik van Virtuagyms fitnessapp met 44% is gestegen in vergelijking met februari 2020.

De resultaten van dit klantenonderzoek laten goed zien hoe het app-gebruik in de fitnessbranche deel uitmaakt van de voortdurende verschuiving naar hybride: fysieke en digitale oplossingen die gericht zijn op het aanbieden van gepersonaliseerde, flexibele en on-demand diensten. Bijna een derde (31%) van de fitnessondernemers maakt nu gebruik van gepersonaliseerde content en/of gecombineerde online- en offline trainingen. Daarnaast maakt een kwart (25%) gebruik van flexibele hybride lidmaatschappen om huidige klanten te behouden en nieuwe klanten te werven.

Bovendien verwacht meer dan de helft (53%) van de respondenten technologische oplossingen te blijven gebruiken, zoals digitale boekings- en inchecksystemen, community-functies en video work-outs, nu de fitnessbranche haar reguliere werkzaamheden weer kan voortzetten. Verder zegt één op de vier (28%) respondenten dat het online boekingen van lessen en trainingen een essentiële dienst voor klanten in de toekomst is.

“De alsmaar voortdurende digitale innovatie binnen onze sector biedt geweldige mogelijkheden om gezondheid en fitness breed toegankelijk te maken voor meer mensen dan ooit tevoren. We zijn verheugd dat fitnessbedrijven technologie zien als belangrijk onderdeel van hun groei op de lange termijn en niet alleen als een kortetermijnoplossing”, aldus Hugo Braam, CEO en mede-oprichter van Virtuagym.

De bevindingen schetsen een optimistisch beeld voor de groei en ontwikkeling van de technologiegedreven fitnesssector van de toekomst. Driekwart (77%) van de respondenten verklaarde immers dat hun ledenaantal is gestegen of gelijk is gebleven sinds het begin van de Covid-19-pandemie. Een kwart (24%) hiervan zag het ledenaantal stijgen tijdens de recentste piekperiodes van januari 2022 en september 2021. Echter blijkt uit dit onderzoek ook dat een derde (38%) van de fitnessondernemers problemen ondervindt met het behoud van klanten als gevolg van stijgende kosten.

“Als branche kunnen we nog meer doen om fitnessbedrijven te helpen om uitdagingen en obstakels te overwinnen”, vervolgt Hugo Braam. “Een hybride aanpak waarbij fysieke diensten worden gecombineerd met digitale oplossingen – van wearables en gamification tot video work-outs en geïntegreerde fitnessapps – kan een kosteneffectieve oplossing leveren. Bovendien kunnen clubs en studio’s zo hun aanbod diversifiëren en personaliseren om aan de wensen en behoeften van een bredere doelgroep te voldoen, wat uiteindelijk groei stimuleert.”

Om verdere innovatie in gezondheids- en fitnesstechnologie te ondersteunen, kondigde Virtuagym onlangs een investering van 3 miljoen euro aan van Icecat, een technologiebedrijf uit Amsterdam. Dit betekent een nieuwe fase in internationale groei van Virtuagym dat fitness- en corporate health-bedrijven over de hele wereld ondersteunt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.