Type: Nieuws
Groot groeipotentieel voor technologie en specifieke doelgroepen
PAPENDAL, 21 november 2024 – Technogym, Matrix, Life Fitness, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Activity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche. De research laat zien dat met name de integratie van slimme technologie en de focus op specifieke doelgroepen een groot groeipotentieel hebben. Ook van fitness als sport in wedstrijdverband en preventieve gezondheidszorg wordt de komende jaren veel verwacht. Het onderzoek aan de vraagzijde maakt duidelijk dat naast de 4.3 miljoen Nederlanders die nu al fitness beoefenen, er nog een grote groep Nederlanders is die van plan is om dit te gaan doen.
NL Actief, Technogym, Matrix, Life Fitness en hun partners hebben het initiatief genomen om tot een onderzoeksplan voor de fitnesssector voor de komende jaren te komen. Het onderzoek heeft tot doel om zicht te houden op de wensen van de consument, het aanbod beter af te stemmen op de vraag en producenten en aanbieders duidelijk te maken wat ze moeten of kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het van belang om met het onderzoek de maatschappelijke en economische waarde van de fitnesssector verder te onderbouwen en effecten van aangeboden diensten te evalueren.
Door de krachten te bundelen, hebben de partijen met hun onderzoek veel data kunnen genereren. Dat versterkt de kracht van het collectief, zoals recentelijk ook duidelijk werd bij de gezamenlijke inspanning om de btw-verhoging voor de ondernemende sport van tafel te krijgen. Dat is gelukt. Samenwerken speelt een belangrijke rol in het kunnen benutten van kansen voor de fitnesssector.
Bij de aanbodzijde komen de onderzoekers met vier grote groeimogelijkheden voor de fitnessbranche. Allereerst de focus op specifieke doelgroepen. De toenemende behoefte aan voorzieningen voor een vergrijzende bevolking en mensen met chronische ziekten wordt benadrukt. Fitnesscentra hebben aanzienlijke mogelijkheden om gespecialiseerde diensten aan te bieden op het gebied van preventie en welzijn. Ook de integratie van technologie gaat grote invloed hebben. De toenemende acceptatie van technologie via fitness-apps, wearables en andere digitale middelen biedt mogelijkheden voor betere interactie met klanten en gegevensverzameling. Fitness als wedstrijdsport, de zogeheten Fitraces, biedt mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. NL Actief heeft daar al op ingespeeld door de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) op te richten. En tenslotte creëert de focus op preventieve gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden voor fitnessbedrijven en samenwerkingen met zorgprofessionals.
Bij de vraagzijde valt de groei van het aantal fitnessconsumenten én het potentieel op. Sinds het begin van deze eeuw is fitness steeds populairder geworden. Niet alleen de fitnessdeelname is gegroeid, maar ook het aandeel van fitness binnen de totale sportdeelname. We zien in de periode 2001-2022 dat de wekelijkse deelname aan fitness door personen van 12-79 jaar bijna is verdubbeld (van 14% naar 27%). Er zijn meer mannen, personen van 51 jaar en ouder, hoger opgeleiden en personen uit zeer sterk stedelijke gemeenten wekelijks gaan fitnessen. De meeste mensen sporten als abonnee of lid van een fitnesscentrum of commerciële sportaanbieder (47% in 2022). Steeds meer mensen zijn (ook) alleen of in ongeorganiseerd verband gaan fitnessen (van 28% in 2012 naar 45% in 2022). Iets meer dan de helft gebruikt een elektronisch hulpmiddel, met name om de trainingsvoortgang bij te houden. Bijna een derde van de mensen die nog niet fitnessen, verwachten dat de komende 12 maanden wel te gaan doen, met name om hun conditie te verbeteren (64%), sterkere spieren te krijgen (48%), hun gezondheid te verbeteren (38%) en af te vallen (38%).
Meer informatie
De volledige onderzoeken zijn voor leden van NL Actief te downloaden via de inlog Mijn NL Actief.
Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@nlactief.nl
Blijdschap om uitkomst btw-debat: verhoging van de baan!
Het kabinet heeft besloten de omstreden btw-verhoging op sport voorlopig niet door te voeren! Na een intensieve lobby vanuit de sportsector en de oppositiepartijen, is gekozen om de geplande btw-verhoging op sport vooralsnog in de ijskast te zetten. POS, NOC*NSF, KNVB, KNLTB & NL Actief staan zeer positief tegenover dit besluit.
De sportsector is zeer positief over het besluit van het kabinet, dit is een noodzakelijke stap in het behouden van toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport voor alle Nederlanders. De afgelopen maanden hebben vele sporters, organisaties en zorgexperts hun stem laten horen tegen deze maatregel, die de drempel om te sporten en bewegen zou verhogen. Het kabinet heeft nu laten zien open te staan voor de maatschappelijke zorgen rondom deze verhoging.
Ronald Wouters, directeur- bestuurder NL Actief: “De fitnessbranche is de vitaliteitsmotor van ons land en biedt essentiële dienstverlening op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Dankzij dit besluit blijft sporten in een ongedwongen sfeer betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”
Het besluit om de btw-verhoging voorlopig niet door te voeren, betekent dat sporten en bewegen voor miljoenen Nederlanders beter toegankelijk blijft. Juist in een tijd waarin we steeds meer aandacht willen besteden aan de gezondheid van de samenleving. Een verhoging van de btw op sport zou niet alleen de sportdeelname onder druk zetten, maar ook de financiële belasting verhogen voor sportondernemers, gemeentes en andere sportorganisaties.
Lodewijk Klootwijk, directeur- bestuurder POS: “We zijn heel blij met het besluit van de minister van financiën om naar een andere invulling te zoeken voor de omstreden btw- verhoging. Dit is goed nieuws voor de ruim 7 miljoen btw- belaste sporters. Het biedt ons mogelijkheid om mee te denken over oplossingen, maar geeft ons als sportondernemers ook de ruimte om ons te richten waar we goed in zijn: zoveel mogelijk mensen laten sporten en bewegen.
Hoewel dit een stap in de goede richting is, is blijvende aandacht nodig om sport toegankelijk te houden. De sportsector is vastberaden om samen met beleidsmakers te blijven werken aan een sportbeleid dat sportdeelname voor iedereen mogelijk maakt. We hopen dat deze heroverweging definitief wordt en dat er een oplossing komt die de vitaliteit van onze samenleving bevordert. Sport is immers een basisbehoefte en een investering in de gezondheid van Nederland.
Graag willen we onze dank uitspreken naar iedereen die zich heeft ingezet voor dit resultaat – van betrokken sporters, onze campagnepartners tot de experts die zich hebben uitgesproken. Samen blijven we werken aan een gezonde en toegankelijke sportsector voor iedereen!
NLFB: Nieuwe sportbond voor fitness als wedstrijdsport
PAPENDAL, 7 november 2024 – Met de opriching van de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) wordt een belangrijke stap gezet in de richting van de verdere professionalisering en popularisering van
Fitraces als sport. De NLFB gaat de ontwikkeling van deze wedstrijdvorm ondersteunen en promoten. De nieuwe sportbond heeft de ambitie om Fitraces binnen acht tot twaalf jaar internationaal erkend te krijgen als Olympische discipline.
Het sportlandschap in Nederland is het voorbije decennium ingrijpend veranderd. Bijna de helft van de Nederlanders kiest ervoor om te sporten bij ondernemende sportaanbieders. Binnen deze categorie is fitness de meest beoefende sport- en beweegvorm. Al vanaf 2001 is fitness de meest
beoefende sport door Nederlanders van 12 jaar en ouder (Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor, CBS i.s.m. RIVM 2001-2023).
Fitness wordt vooral geassocieerd met het aannemen van een vitale leefstijl en esthetische lichaamswinst. Maar steeds meer fitnessconsumenten kiezen er ook voor om deel te nemen aan Fitraces. Dit zijn wedstrijden die een combinatie van kracht, uithoudingsvermogen en functionele fitness vereisen. De deelnemers doorlopen een reeks uitdagende stations waar ze verschillende fysieke opdrachten moeten voltooien. De diversiteit en intensiteit van deze opdrachten maken Fitracewedstrijden uniek en extreem uitdagend.
Fitraces zijn in korte tijd wereldwijd uitgegroeid tot een wedstrijdvorm met steeds meer deelnemers en volgers, ook in Nederland. NL Actief, de branchevereniging van de erkende fitnessclubs in Nederland, kreeg dit jaar steeds vaker het verzoek om te kijken naar de kansen om fitness als wedstrijdsport verder uit te bouwen. Dat heeft geleid tot de oprichting van de NLFB als sportbond.
Ronald Wouters, directeur-bestuurder van NL Actief, gaat deze functie ook vervullen binnen de NLFB. “Met de NLFB spelen we in op de snelgroeiende behoefte om fitness ook in Nederland als
wedstrijdsport te promoten. De wedstrijden zijn toegankelijk voor sporters van alle niveaus, van beginners tot elite-atleten. Dit maakt Fitraces een inclusieve sport voor iedereen die zijn of haar
grenzen wil verleggen. De verwachting is dan ook dat deze sportvorm de komende jaren alleen maar verder zal groeien. Het zal bovendien een impuls geven aan het aantal mensen dat fitness beoefent en aan de fitnessaanbieders in ons land.”
Naast de organisatie van de Fitrace-competitie richt de bond zich op een breed scala aan initiatieven die zowel de sport als de sporter verder versterken. Met als doel de populariteit en toegankelijkheid van fitness te vergroten, zet de bond zich in voor een sportklimaat waarin iedereen zich welkom en ondersteund voelt. De nadruk ligt op het creëren van een veilige en inclusieve sportomgeving, waarbij de bond actief bijdraagt aan het waarborgen van de integriteit en duurzaamheid van de sport. Daarnaast biedt de bond waardevolle ondersteuning aan sportondernemingen, zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en bijdragen aan een gezonde sportcultuur.
De NLFB zet zich in om Fitraces en andere competitieve vormen van fitness verder te ontwikkelen,
waarbij de focus ligt op nationale en internationale samenwerking en professionalisering. Er zal onder meer een Nederlandse competitie komen, en de NLFB wil het Nederlands Kampioenschap Fitraces gaan organiseren.
Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald Wouters:
r.wouters@nlfb.nl
Wat is jouw beweegreden?
10 oktober 2024
Anita Witzier: “Ik wil zelf mijn boodschappen kunnen blijven doen”
Op 12 oktober, Wereldreumadag, lanceert ReumaNederland de campagne ‘Wat is jouw beweegreden?’. De campagne spoort 2,3 miljoen mensen met reuma aan om in beweging te komen én te blijven. Met aandacht voor de beperkingen die reuma, een chronische aandoening aan het bewegingsapparaat, met zich mee kan brengen. Door laagdrempelige oefeningen, tips, verhalen van lotgenoten, een netwerk van in reuma getrainde beweegprofessionals, een platform om ervaringen uit te wisselen en een nieuwe wandelevenement op 12 oktober: de Reuma Light Walk.
Voldoende en verantwoord bewegen is voor mensen met reuma extra belangrijk, maar nog veel minder vanzelfsprekend. Reuma veroorzaakt, naast pijn en vermoeidheid, progressieve schade aan gewrichten en spieren. Als je lijf tegenstribbelt, is het lastiger om in beweging te komen én te blijven. Toch is bewegen juist voor mensen met reuma ontzettend belangrijk, omdat het helpt om klachten te verminderen en mobiel te blijven.
Start Beweegcampagne
Om mensen met reuma aan te moedigen en concrete handvatten te bieden, start ReumaNederland met een campagne die inspeelt op de motivatie om te bewegen met een laagdrempelig beweegaanbod. Wat wil je kunnen (blijven) doen? Waar word jij blij van? Welke vorm van bewegen past wél bij jou?
Anita Witzier: “Bewegen begint met een reden, een doel, een horizon. Dat geldt voor een topsporter, maar ook voor mij. Ik wil bijvoorbeeld niet afhankelijk worden van andere mensen voor mijn boodschappen. Zo’n beweegreden helpt je enorm om in beweging te komen. En dat maakt je leven echt beter, zeker als je reuma hebt.”
Toegankelijke beweegopties
Via reuma.nl/bewegen is het gehele aanbod toegankelijk. Van reumavriendelijke wandelroutes op een harde ondergrond en met voldoende rustpunten tot sportscholen met instructeurs die weten hoe je met reuma kunt trainen. Van beweegvideo’s voor thuis tot een gespreksgroep om ervaringen uit te wisselen. De komende periode wordt het aanbod verder uitgebreid.
“Laagdrempelig beweegaanbod”
Jan-Willem Förch, directeur van ReumaNederland: “53% van de mensen met reuma beweegt onvoldoende, terwijl dit voor de kwaliteit van hun leven heel belangrijk is. Om hen in beweging te krijgen, starten we deze campagne. We bieden een laagdrempelig beweegaanbod dat past bij de beweegmogelijkheden van mensen met reuma, en we helpen met motivatie en vertrouwen. Daarnaast strijden we voor goede beweegzorg, zoals fysiotherapie, voor mensen met reuma”.
Over ReumaNederland
Er leven in Nederland 2,3 miljoen mensen met reuma. De beschadiging van hun gewrichten en spieren is nog steeds niet te genezen. Mensen met reuma leven met pijn, functionele beperkingen, en onbegrip in hun omgeving. Bij ReumaNederland doen we er alles aan om de pijnlijke realiteit van reuma te veranderen. Door het beeld dat over reuma bestaat bij te stellen. Mensen met reuma en hun omgeving op alle mogelijke manieren te steunen in hun dagelijkse strijd. En onderzoek naar betere behandelingen te financieren. Ons doel: reuma genezen in 2040. Reuma. Te pijnlijk om te negeren.
Meer informatie?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Valk via m.valk@reumanederland.nl of via 06-46 00 10 09
Terugblik #BeActive-campagne 2024
Arnhem, 8 oktober 2024
NL Actief lanceerde in de week van 23 t/m 29 september de #BeActive tegen kanker-campagne. Met deze actie bundelden we de krachten met de gehele fitnessbranche om ons gezamenlijk in te zetten tegen kanker.
Kanker discrimineert niet!
Kanker raakt ons allemaal; 1 op de 2 mensen in Nederland krijgt de diagnose. De ziekte discrimineert niet en kent geen grenzen wat betreft gender, kleur, religie, seksuele oriëntatie, opleidingsniveau, leeftijd of sociaal-economische status.
#BeActive tegen kanker
Met veel trots en dankbaarheid kijken we terug op de succesvolle editie van de actie. Dankzij de enthousiaste deelname van meer dan 300 fitnessclubs, studio’s en partners, hebben we samen een geweldige prestatie geleverd! Over het hele land organiseerden deze clubs en studio’s diverse workouts, waaronder een run in het Vondelpark, een fitness-triatlon, groepslessen en nog veel meer. Samen hebben we maar liefst meer dan €47.000 opgehaald voor KWF, wat ons in staat stelt een belangrijke bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker. Dit bedrag werd op zondag, 29 september, met trots overhandigd aan KWF tijdens de feestelijke afsluiting op Festyfit. Het initiatief #BeActive tegen kanker maakt deel uit van de bredere Europese campagne #BEACTIVEDAY, georganiseerd door EuropeActive en gefinancierd door de Europese Commissie. #BEACTIVEDAY is onderdeel van de Europese Sportweek.
Dank aan alle deelnemers en sponsors!
We willen niet alleen de sporters en clubs in het zonnetje zetten, maar ook onze geweldige partners. Zonder hun bijdrage zou het succes van deze campagne niet mogelijk zijn geweest. Veel van hen hebben op verschillende manieren het doel gesteund, zowel financieel als door het organiseren van hun eigen initiatieven. Dankzij hun inzet konden we dit evenement groots opzetten en zijn er prachtige donaties gedaan. We zijn ontzettend trots op wat we met elkaar hebben bereikt.
Waar gaat het opgehaalde bedrag voor KWF naartoe?
Met een opbrengst van meer dan €47.000 kunnen we een waardevolle bijdrage leveren aan het belangrijke werk van KWF. Het opgehaalde bedrag zal op diverse manieren worden ingezet, allemaal met één doel: het bestrijden van kanker en het verbeteren van het leven van mensen die hiermee te maken krijgen. Dit geld gaat naar cruciale projecten, zoals onderzoek naar nieuwe kankerbehandelingen, voorlichting en preventie om de risico’s op kanker te verminderen, ondersteuning voor patiënten en hun naasten en het verbeteren van de zorg en levenskwaliteit tijdens en na de behandelingen.
Naarmate we terugblikken op het succes van de #BeActive tegen kanker-campagne, realiseren we ons hoeveel we als branche kunnen betekenen wanneer we onze krachten bundelen. De samenwerking met KWF tijdens deze campagne is niet slechts een eenmalig initiatief; het markeert een eerste stap in een langdurige samenwerking.
NL Actief
Dutch Fitness Awards 2024/2025
De Dutch Fitness Awards inspireert de branche door uitblinkers een prachtig podium te bieden. Dit kan door middel van publieksprijzen of Vakjury Awards, beoordeeld door een vakjury.
Publieksprijzen
Bij de Publieksprijzen maken fitnessclubs en personal trainers kans op een felbegeerde Dutch Fitness Award in hun gemeente, provincie en ook landelijk. Er zijn niet alleen Awards voor genomineerden met de meeste stemmen, maar juist ook Awards voor fitnessclubs en personal trainers met de beste waardering.
Meld hier je fitnessclub aan >>
Meld je hier aan als personal trainer >>
Vakjury Awards
Vanaf nu kun je jouw club aanmelden voor maar liefst 5 Vakjury Awards. Dit jaar zijn de volgende categorieën beschikbaar:
- Allround Fitnessclub van het Jaar
- Personal Trainer van het Jaar
- Boutique Fitnessclub van het Jaar
- Bootcamp & Crossfit van het Jaar
- Meest Klantgerichte Club van het Jaar
Aanmelden voor de Vakjury Awards kan tot en met 1 november 2024
Meld je hier aan voor de Vakjury Awards >>
Save the Date: Award Uitreiking:
Reserveer alvast 20 januari 2025 in je agenda. Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking opnieuw plaats in Theater Figi in Zeist.
Nederland verliest met btw-verhoging op sport
16 augustus 2024, Halfweg
Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt dat de overheid gezond gedrag moet stimuleren en dat de overheid moet investeren in het financieel toegankelijk houden van sport voor iedereen. Eenzelfde aandeel denkt dan ook dat de btw-verhoging op betaalde sportoefening een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid (Weinig steun onder Nederlanders voor verhoging van BTW op betaalde sport – Ipsos I&O (ipsos-publiek.nl)).
In Nederland zijn er 10 miljoen sporters. De prestaties van TeamNL op de Olympische Spelen in Parijs en van het Nederlands Elftal op het EK maken ons niet alleen trots, maar benadrukken ook waarom sport zo’n belangrijke rol speelt in onze samenleving. Sport verbindt, inspireert, houdt ons gezond en biedt kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond of financiële situatie.
Laten we ervoor zorgen dat sport toegankelijk blijft voor iedereen, zodat de winst van sport en bewegen niet verloren gaat.
Btw-maatregel raakt Nederlander in de portemonnee
De extra kosten van de btw-verhoging op sport worden voor de consument geschat op ca. € 223 miljoen (file (overheid.nl). Met een btw-verhoging op sport wordt de bal bij de verkeerde doelgroep gelegd. Minder mensen zullen gaan sporten en daarnaast zullen ze ook minder sportevenementen bezoeken. Immers de dagelijkse kosten van Nederlanders stijgen al enorm. Geen wonder dat de maatregel op weinig enthousiasme kan rekenen.
Uit het Ipsos I&O onderzoek blijkt dat onder Nederlanders, van links tot rechts, weinig draagvlak is voor de btw-verhoging op sport. Bij de kiezers van de coalitiepartijen geeft maar liefst 73% aan de maatregel geen goed idee te vinden. Onder de kiezers van oppositiepartijen ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 84%. Het is niet vreemd dat er weinig draagvlak is onder kiezers van coalitiepartijen; geen van deze partijen kondigde de btw-verhoging op sport aan in de verkiezingsplannen.
Gevolgen btw-verhoging voor gezondheid groot
De voorgenomen btw-verhoging op sport heeft verstrekkende gevolgen voor onze samenleving. Mogelijk kunnen honderdduizenden Nederlanders hun sport-abonnement 1 opzeggen als gevolg van de btw-verhoging die zorgt voor hogere prijzen voor de sporter. Ook het Ipsos I&O-onderzoek onderschrijft dat 12% van de Nederlanders door de btw-verhoging minder verwacht te gaan sporten, dat zijn zo’n 1,8 miljoen Nederlanders. Tegelijkertijd heeft 50% van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht en nemen de zorgkosten verder toe (Cijfers en feiten overgewicht | Loketgezondleven.nl).
Oproep aan politiek
Wat voor een land willen we zijn? Een land van sporters of zittenblijvers? Sporters in heel Nederland laten van zich horen om Nederland in beweging te houden. Voor alle fitnessers, voetballers, zwemmers, judoka’s, zwemmers, tennissers en schaatsers roepen wij de politiek op: ‘Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Sport gaat niet vanzelf!’
Onderzoeksverantwoording
Deze resultaten zijn gebaseerd op een onlineonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders) onder een representatieve steekproef van 1.016 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding en regio zijn door middel van een weging gecorrigeerd. De onnauwkeurigheidsmarges bij dit onderzoek (uitgaande van een betrouwbaarheidsinterval van 95%) lopen uiteen van ongeveer 1% tot 3%. De gegevens zijn verzameld van 26 juli tot en met 29 juli 2024.
Gaat jouw club of studio ‘aan’ tegen kanker?
NL Actief lanceert in de week van 23 t/m 29 september de #BeActive tegen kanker campagne, met het doel om iedereen, ongeacht achtergrond of omstandigheden, aan te moedigen om actief te worden én te blijven. Met deze actie bundelen we de krachten van de gehele fitnessbranche en zetten we ons samen in tegen kanker.
En dat is hard nodig! Want kanker raakt ons allemaal. Maar liefst 1 op de 2 mensen in Nederland krijgt de diagnose kanker. Kanker discrimineert niet. De ziekte kent geen gender, kleur, religie, seksuele oriëntatie, opleidingsniveau, leeftijd of sociaaleconomische status. Toch spelen deze factoren een rol. Ze kunnen van invloed zijn op het tijdig stellen van de juiste diagnose, de behandeling en de overlevingskansen. Bovendien bepalen ze vaak de mogelijkheden die mensen hebben om überhaupt te kunnen sporten. En dat terwijl we weten dat sport een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen van kanker.
De campagne #BeActive tegen kanker
#BeActive tegen kanker is een landelijke campagne met als doel meer mensen te inspireren en aan te moedigen om regelmatig te sporten in fitnessclubs en studio’s. Ook laten we zien dat de sportschool dé plek is waar iedereen ongeacht leeftijd, afkomst, fysieke of mentale beperking, veilig en met plezier kan sporten. De campagne draagt bij aan de ambitie om het aantal mensen dat aan fitness doet te verhogen. Gelijktijdig streven we ernaar fondsen te werven voor KWF Kankerbestrijding, ter ondersteuning van onderzoek en patiëntenzorg. Ons doel is om samen zo’n 75.000 euro op te halen.
In de week van 23 t/m 29 september kun je met jouw club ‘aan’ gaan tegen kanker. Dit is jouw kans om een krachtige bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker door jouw club te mobiliseren. In deze speciale week zetten we ons in om zoveel mogelijk sporters in beweging te krijgen en geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.
Laten we samen een groot verschil maken en laten zien dat we ‘aan’ staan tegen kanker. Doe mee en mobiliseer jouw club om zoveel mogelijk sporters te betrekken en geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding!
Benieuwd hoe de campagne eruitziet en wat we gaan doen?
Ontdek hoe jij een bijdrage kunt leveren! Ga naar www.nlactief.nl/beactive-tegen-kanker voor meer informatie en om jouw club aan te melden.
Doe mee en zet jouw club in beweging tegen kanker!
Les Mills lanceert LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH:
PERSBERICHT:
functionele krachttraining in (small) groepsverband
De marktleider op het gebied van groepslessen, Les Mills, kondigt met trots de lancering aan van het trainingsprogramma LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH; een full-body functionele krachttraining.
Anders dan bij een reguliere groepsles, train je bij LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH individueel op je eigen tempo, maar wel in een groep en onder begeleiding van een gecertificeerde instructeur. De professionele coaching zorgt ervoor dat iedereen efficiënt en veilig aan krachttraining kan doen.
Krachttraining populair
Les Mills speelt met dit nieuwe programma in op de toenemende vraag naar effectieve en toegankelijke krachttrainingsprogramma’s. Niet alleen mannen, maar ook steeds meer vrouwen zien de voordelen van krachttraining en passen deze trainingsvorm toe in hun workout schema. Het is dan ook niet verrassend dat volgens recent onderzoek van MindBody blijkt dat bij meer dan 60% van de sporters (functionele) krachttraining een vast onderdeel is geworden in hun trainingsroutine.
Met name jongeren zijn zich steeds bewuster van het belang van een gezonde en actieve levensstijl.
(Functionele) krachttraining, waarbij je werkt aan een verbeterde fysieke gezondheid, zijn dan ook enorm populair onder deze doelgroep.
Voordelen functionele krachttraining
Waar bij traditionele krachttraining meer focus ligt op het ontwikkelen van spiermassa en kracht in specifieke spiergroepen, ligt de focus bij functionele krachttraining meer op het verbeteren van prestaties in dagelijkse en sportgerelateerde activiteiten.
Functionele krachttraining biedt diverse voordelen:
- Verbeteren fysieke gezondheid
Functionele krachttraining helpt bij het opbouwen van spierkracht- en uithoudingsvermogen. Door het versterken van de spieren en gewrichten, kan functionele krachttraining daarnaast helpen bij het voorkomen van (sport)blessures. - Verbeteren sportieve prestaties
Bij functionele krachttraining wordt gewerkt aan de algemene fitheid en specifieke sportgerelateerde vaardigheden. De functionele oefeningen richten zich op het verbeteren van coördinatie en balans, wat nuttig is in veel sporten. - Mental wellbeing
Lichaamsbeweging, inclusief krachttraining, kan helpen bij het ontstressen. Daarnaast kan het bereiken van fitnessdoelen en het verbeteren van fysieke fitheid het zelfvertrouwen en zelfbeeld van mensen vergroten.
LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH
Het gloednieuwe trainingsprogramma LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH speelt in op de populariteit van krachttraining én de voordelen van functionele training.
LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH:
- is een 45 minuten durende full body functionele krachttraining in (small) groepsverband onder leiding van een coach;
- richt zich op het verbeteren van de fysieke gezondheid. Deelnemers werken onder andere aan het atletisch vermogen en het versterken van de spieren;
- wordt enkele gegeven door gecertificeerde instructeurs die deelnemers individueel coachen (op techniek) en motiveren tijdens hun workout;
- is, anders dan bij freestyle trainingen, ontwikkeld en veelvuldig getest door professionals, zodat deelnemers de beste resultaten kunnen behalen.
- wordt aangeboden in groepsverband, waardoor mensen getriggerd worden om net iets meer te geven dan wanneer zij individueel trainen. Het zou maar zo zijn dat degene naast je meer gewicht op de barbell heeft dan jij..
- is aantrekkelijk voor een jonge, moderne doelgroep;
- is voor iedereen die zijn/haar training naar de next level wil brengen.
LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH is vanaf september beschikbaar voor fitnessclubs die hun aanbod up-to-date willen houden en die in willen spelen op de behoeften van de moderne sporters.
Over LES MILLS
LES MILLS is dé maker van ’s werelds populairste fitness workouts, waaronder BODYPUMP en BODYBALANCE. Ze zijn op een missie om de wereld fitter te maken en doen dat met motiverende fitnessbelevingen, zodat iedereen een passie voor fitness krijgt. Les Mills verandert wereldwijd miljoenen levens. Live en digitaal. In fitnessclubs en thuis. Dag in, dag uit.
Meer informatie over LES MILLS
Website: https://www.lesmills.nl
Instagram: https://www.instagram.com/LESMILLSNLBE
Veelgestelde vragen btw-verhoging sportbeoefening
Arnhem, 11 juni 2024
De voorgenomen btw-verhoging op sportbeoefening leidt tot grote zorgen én tot veel vragen. Bekijk hier de veelgestelde vragen en antwoorden rondom de btw-verhoging.
Algemeen
Wat houdt de btw-verhoging op sportbeoefening in?
De huidige coalitiepartijen hebben in het hoofdlijnenakkoord een btw-verhoging van 9 naar 21% opgenomen. Dit houdt in dat voor sporten bij sportondernemers, die nu ook al met 9% btw-belast zijn, voortaan 21% btw betaald moet worden.
Waarom is de btw-verhoging op sportbeoefening een slecht idee?
Door de btw-verhoging is de verwachting dat sport voor minder mensen toegankelijk wordt en het aantal sporters zal afnemen. Dit is zorgelijk voor de volksgezondheid, want sport is belangrijk voor onze vitaliteit en gezondheid.
Wanneer gaat het nieuwe btw-tarief in?
Als de voorgenomen maatregel niet van tafel gaat, zal dit per 1 januari 2026 worden ingevoerd.
Worden mensen (met een laag inkomen) gecompenseerd?
Daar is op dit moment nog geen duidelijkheid over.
Voor welke sporten gaat het nieuwe btw-tarief gelden?
Voor alle sporten die nu ook al btw-belast zijn. Deze worden door ondernemende sportaanbieders georganiseerd of vinden plaats op een accommodatie met btw, zoals een schaatsbaan of zwembad. Verenigingen zijn uitgesloten van de btw-verhoging, maar leden van bijvoorbeeld een zwemvereniging die in een btw-belast zwembad zwemmen betalen wel btw.
Hoeveel sporters merken het effect van deze maatregel?
Ongeveer 7 miljoen Nederlanders sporten bij een ondernemende sportaanbieder, deze sportbeoefening is nu ook al btw-belast (de huidige 9% btw). Deze sporters zullen de gevolgen van de btw-verhoging merken, bijvoorbeeld aan de prijs van hun kaartje of abonnement.
Voor ondernemers
Welk effect heeft deze voorgenomen btw-verhoging op mijn sportonderneming?
Per 1 januari 2026 wordt de voorgenomen btw-verhoging ingevoerd: vanaf dat moment geldt het btw-tarief van 21% voor jouw onderneming. Je kunt er voor kiezen de verhoging gedeeltelijk of geheel door te belasten aan je sporters.
Hoe blijf ik goed geïnformeerd?
Je kunt je goed laten informeren en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen via NL Actief. Uiteraard kun je er ook op dit moment nog voor kiezen om je aan te sluiten bij NL Actief, als je nog niet aangesloten bent. NL Actief vertegenwoordigt de ondernemers in de fitnessbranche en komt, ook wat betreft deze maatregel, voor hen op. We informeren onze leden via een structurele nieuwsbrief en zorgen dat onze leden op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast ondersteunen we onze leden met relevante informatie en handige communicatie-tools via ons exclusieve ledenportaal https://mijn.nlactief.nl.
Kan ik een eigen initiatief starten?
We merken dat velen van jullie graag hun stem willen laten horen en actie willen ondernemen. Als branchevereniging begrijpen we deze behoefte volledig. Het is echter, juist nu, van cruciaal belang dat we ons verenigen en gezamenlijk een impactvolle boodschap uitsturen. Door samen als collectief op te trekken, kunnen we de gewenste veranderingen realiseren en een krachtig signaal richting besluitvormers afgeven. We roepen daarom op om geen eigen initiatieven op te starten, zoals bijvoorbeeld petities, zodat we onze krachten kunnen bundelen en met één krachtige campagne naar buiten kunnen treden.
Wat doet NL Actief tegen de btw-verhoging?
Het afwenden van bedreigingen behoort tot de kerntaken van NL Actief. De essentie van onze vereniging is, samen doen wat je als ondernemer niet alleen kan. We vormen slimme coalities, hebben goede contacten bij pers en media en voeren (politieke) lobby. Samen met belanghebbende partijen, zoals MKB en VNO-NCW zet NL Actief zich in om de impact van deze btw-verhoging te beperken en de belangen van onze branche te verdedigen. Daarnaast is NL Actief onderdeel van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS). Samen met 16 brancheverenigingen, slaan we de handen ineen om het geluid van de ondernemer kenbaar te maken. Aangezien het vooral van belang is om de politiek wakker te schudden én te beïnvloeden, ligt de focus stevig op deze lobby. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een campagneplan.
Mocht je belangrijke vragen missen in deze lijst, stuur dan een mail naar info@nlactief.nl