Spring naar content

Wat is jouw beweegreden?

10 oktober 2024

Anita Witzier: “Ik wil zelf mijn boodschappen kunnen blijven doen”

Op 12 oktober, Wereldreumadag, lanceert ReumaNederland de campagne ‘Wat is jouw beweegreden?’. De campagne spoort 2,3 miljoen mensen met reuma aan om in beweging te komen én te blijven. Met aandacht voor de beperkingen die reuma, een chronische aandoening aan het bewegingsapparaat, met zich mee kan brengen. Door laagdrempelige oefeningen, tips, verhalen van lotgenoten, een netwerk van in reuma getrainde beweegprofessionals, een platform om ervaringen uit te wisselen en een nieuwe wandelevenement op 12 oktober: de Reuma Light Walk.

Voldoende en verantwoord bewegen is voor mensen met reuma extra belangrijk, maar nog veel minder vanzelfsprekend. Reuma veroorzaakt, naast pijn en vermoeidheid, progressieve schade aan gewrichten en spieren. Als je lijf tegenstribbelt, is het lastiger om in beweging te komen én te blijven. Toch is bewegen juist voor mensen met reuma ontzettend belangrijk, omdat het helpt om klachten te verminderen en mobiel te blijven.

Start Beweegcampagne

Om mensen met reuma aan te moedigen en concrete handvatten te bieden, start ReumaNederland met een campagne die inspeelt op de motivatie om te bewegen met een laagdrempelig beweegaanbod. Wat wil je kunnen (blijven) doen? Waar word jij blij van? Welke vorm van bewegen past wél bij jou?

Anita Witzier: “Bewegen begint met een reden, een doel, een horizon. Dat geldt voor een topsporter, maar ook voor mij. Ik wil bijvoorbeeld niet afhankelijk worden van andere mensen voor mijn boodschappen. Zo’n beweegreden helpt je enorm om in beweging te komen. En dat maakt je leven echt beter, zeker als je reuma hebt.”

Toegankelijke beweegopties

Via reuma.nl/bewegen is het gehele aanbod toegankelijk. Van reumavriendelijke wandelroutes op een harde ondergrond en met voldoende rustpunten tot sportscholen met instructeurs die weten hoe je met reuma kunt trainen. Van beweegvideo’s voor thuis tot een gespreksgroep om ervaringen uit te wisselen. De komende periode wordt het aanbod verder uitgebreid.

“Laagdrempelig beweegaanbod”

Jan-Willem Förch, directeur van ReumaNederland: “53% van de mensen met reuma beweegt onvoldoende, terwijl dit voor de kwaliteit van hun leven heel belangrijk is. Om hen in beweging te krijgen, starten we deze campagne. We bieden een laagdrempelig beweegaanbod dat past bij de beweegmogelijkheden van mensen met reuma, en we helpen met motivatie en vertrouwen. Daarnaast strijden we voor goede beweegzorg, zoals fysiotherapie, voor mensen met reuma”.

Over ReumaNederland

Er leven in Nederland 2,3 miljoen mensen met reuma. De beschadiging van hun gewrichten en spieren is nog steeds niet te genezen. Mensen met reuma leven met pijn, functionele beperkingen, en onbegrip in hun omgeving. Bij ReumaNederland doen we er alles aan om de pijnlijke realiteit van reuma te veranderen. Door het beeld dat over reuma bestaat bij te stellen. Mensen met reuma en hun omgeving op alle mogelijke manieren te steunen in hun dagelijkse strijd. En onderzoek naar betere behandelingen te financieren. Ons doel: reuma genezen in 2040. Reuma. Te pijnlijk om te negeren.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Valk via m.valk@reumanederland.nl of via 06-46 00 10 09

Terugblik #BeActive-campagne 2024

Arnhem, 8 oktober 2024

NL Actief lanceerde in de week van 23 t/m 29 september de #BeActive tegen kanker-campagne. Met deze actie bundelden we de krachten met de gehele fitnessbranche om ons gezamenlijk in te zetten tegen kanker.

Kanker discrimineert niet!

Kanker raakt ons allemaal; 1 op de 2 mensen in Nederland krijgt de diagnose. De ziekte discrimineert niet en kent geen grenzen wat betreft gender, kleur, religie, seksuele oriëntatie, opleidingsniveau, leeftijd of sociaal-economische status.

#BeActive tegen kanker

Met veel trots en dankbaarheid kijken we terug op de succesvolle editie van de actie. Dankzij de enthousiaste deelname van meer dan 300 fitnessclubs, studio’s en partners, hebben we samen een geweldige prestatie geleverd! Over het hele land organiseerden deze clubs en studio’s diverse workouts, waaronder een run in het Vondelpark, een fitness-triatlon, groepslessen en nog veel meer. Samen hebben we maar liefst meer dan €47.000 opgehaald voor KWF, wat ons in staat stelt een belangrijke bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker. Dit bedrag werd op zondag, 29 september, met trots overhandigd aan KWF tijdens de feestelijke afsluiting op Festyfit. Het initiatief #BeActive tegen kanker maakt deel uit van de bredere Europese campagne #BEACTIVEDAY, georganiseerd door EuropeActive en gefinancierd door de Europese Commissie. #BEACTIVEDAY is onderdeel van de Europese Sportweek.

Dank aan alle deelnemers en sponsors!

We willen niet alleen de sporters en clubs in het zonnetje zetten, maar ook onze geweldige partners. Zonder hun bijdrage zou het succes van deze campagne niet mogelijk zijn geweest. Veel van hen hebben op verschillende manieren het doel gesteund, zowel financieel als door het organiseren van hun eigen initiatieven. Dankzij hun inzet konden we dit evenement groots opzetten en zijn er prachtige donaties gedaan. We zijn ontzettend trots op wat we met elkaar hebben bereikt.

Waar gaat het opgehaalde bedrag voor KWF naartoe?

Met een opbrengst van meer dan €47.000 kunnen we een waardevolle bijdrage leveren aan het belangrijke werk van KWF. Het opgehaalde bedrag zal op diverse manieren worden ingezet, allemaal met één doel: het bestrijden van kanker en het verbeteren van het leven van mensen die hiermee te maken krijgen. Dit geld gaat naar cruciale projecten, zoals onderzoek naar nieuwe kankerbehandelingen, voorlichting en preventie om de risico’s op kanker te verminderen, ondersteuning voor patiënten en hun naasten en het verbeteren van de zorg en levenskwaliteit tijdens en na de behandelingen.

Naarmate we terugblikken op het succes van de #BeActive tegen kanker-campagne, realiseren we ons hoeveel we als branche kunnen betekenen wanneer we onze krachten bundelen. De samenwerking met KWF tijdens deze campagne is niet slechts een eenmalig initiatief; het markeert een eerste stap in een langdurige samenwerking.

NL Actief

Dutch Fitness Awards 2024/2025

De Dutch Fitness Awards inspireert de branche door uitblinkers een prachtig podium te bieden. Dit kan door middel van publieksprijzen of Vakjury Awards, beoordeeld door een vakjury. 

Publieksprijzen

Bij de Publieksprijzen maken fitnessclubs en personal trainers kans op een felbegeerde Dutch Fitness Award in hun gemeente, provincie en ook landelijk. Er zijn niet alleen Awards voor genomineerden met de meeste stemmen, maar juist ook Awards voor fitnessclubs en personal trainers met de beste waardering.
Meld hier je fitnessclub aan >>
Meld je hier aan als personal trainer >>

Vakjury Awards

Vanaf nu kun je jouw club aanmelden voor maar liefst 5 Vakjury Awards. Dit jaar zijn de volgende categorieën beschikbaar:

  • Allround Fitnessclub van het Jaar
  • Personal Trainer van het Jaar
  • Boutique Fitnessclub van het Jaar
  • Bootcamp & Crossfit van het Jaar
  • Meest Klantgerichte Club van het Jaar

Aanmelden voor de Vakjury Awards kan tot en met 1 november 2024

Meld je hier aan voor de Vakjury Awards >>

Save the Date: Award Uitreiking:

Reserveer alvast 20 januari 2025 in je agenda. Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking opnieuw plaats in Theater Figi in Zeist.

Nederland verliest met btw-verhoging op sport

16 augustus 2024, Halfweg

Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt dat de overheid gezond gedrag moet stimuleren en dat de overheid moet investeren in het financieel toegankelijk houden van sport voor iedereen. Eenzelfde aandeel denkt dan ook dat de btw-verhoging op betaalde sportoefening een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid (Weinig steun onder Nederlanders voor verhoging van BTW op betaalde sport – Ipsos I&O (ipsos-publiek.nl)).

In Nederland zijn er 10 miljoen sporters. De prestaties van TeamNL op de Olympische Spelen in Parijs en van het Nederlands Elftal op het EK maken ons niet alleen trots, maar benadrukken ook waarom sport zo’n belangrijke rol speelt in onze samenleving. Sport verbindt, inspireert, houdt ons gezond en biedt kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond of financiële situatie.

Laten we ervoor zorgen dat sport toegankelijk blijft voor iedereen, zodat de winst van sport en bewegen niet verloren gaat.

Btw-maatregel raakt Nederlander in de portemonnee

De extra kosten van de btw-verhoging op sport worden voor de consument geschat op ca. € 223 miljoen (file (overheid.nl). Met een btw-verhoging op sport wordt de bal bij de verkeerde doelgroep gelegd. Minder mensen zullen gaan sporten en daarnaast zullen ze ook minder sportevenementen bezoeken. Immers de dagelijkse kosten van Nederlanders stijgen al enorm. Geen wonder dat de maatregel op weinig enthousiasme kan rekenen.

Uit het Ipsos I&O onderzoek blijkt dat onder Nederlanders, van links tot rechts, weinig draagvlak is voor de btw-verhoging op sport. Bij de kiezers van de coalitiepartijen geeft maar liefst 73% aan de maatregel geen goed idee te vinden. Onder de kiezers van oppositiepartijen ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 84%. Het is niet vreemd dat er weinig draagvlak is onder kiezers van coalitiepartijen; geen van deze partijen kondigde de btw-verhoging op sport aan in de verkiezingsplannen.

Gevolgen btw-verhoging voor gezondheid groot

De voorgenomen btw-verhoging op sport heeft verstrekkende gevolgen voor onze samenleving. Mogelijk kunnen honderdduizenden Nederlanders hun sport-abonnement 1 opzeggen als gevolg van de btw-verhoging die zorgt voor hogere prijzen voor de sporter. Ook het Ipsos I&O-onderzoek onderschrijft dat 12% van de Nederlanders door de btw-verhoging minder verwacht te gaan sporten, dat zijn zo’n 1,8 miljoen Nederlanders. Tegelijkertijd heeft 50% van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht en nemen de zorgkosten verder toe (Cijfers en feiten overgewicht | Loketgezondleven.nl).

Oproep aan politiek

Wat voor een land willen we zijn? Een land van sporters of zittenblijvers? Sporters in heel Nederland laten van zich horen om Nederland in beweging te houden. Voor alle fitnessers, voetballers, zwemmers, judoka’s, zwemmers, tennissers en schaatsers roepen wij de politiek op: ‘Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Sport gaat niet vanzelf!’

Onderzoeksverantwoording

Deze resultaten zijn gebaseerd op een onlineonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders) onder een representatieve steekproef van 1.016 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding en regio zijn door middel van een weging gecorrigeerd. De onnauwkeurigheidsmarges bij dit onderzoek (uitgaande van een betrouwbaarheidsinterval van 95%) lopen uiteen van ongeveer 1% tot 3%. De gegevens zijn verzameld van 26 juli tot en met 29 juli 2024.

Gaat jouw club of studio ‘aan’ tegen kanker?

NL Actief lanceert in de week van 23 t/m 29 september de #BeActive tegen kanker campagne, met het doel om iedereen, ongeacht achtergrond of omstandigheden, aan te moedigen om actief te worden én te blijven. Met deze actie bundelen we de krachten van de gehele fitnessbranche en zetten we ons samen in tegen kanker.

En dat is hard nodig! Want kanker raakt ons allemaal. Maar liefst 1 op de 2 mensen in Nederland krijgt de diagnose kanker. Kanker discrimineert niet. De ziekte kent geen gender, kleur, religie, seksuele oriëntatie, opleidingsniveau, leeftijd of sociaaleconomische status. Toch spelen deze factoren een rol. Ze kunnen van invloed zijn op het tijdig stellen van de juiste diagnose, de behandeling en de overlevingskansen. Bovendien bepalen ze vaak de mogelijkheden die mensen hebben om überhaupt te kunnen sporten. En dat terwijl we weten dat sport een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen van kanker.

De campagne #BeActive tegen kanker

#BeActive tegen kanker is een landelijke campagne met als doel meer mensen te inspireren en aan te moedigen om regelmatig te sporten in fitnessclubs en studio’s. Ook laten we zien dat de sportschool dé plek is waar iedereen ongeacht leeftijd, afkomst, fysieke of mentale beperking, veilig en met plezier kan sporten. De campagne draagt bij aan de ambitie om het aantal mensen dat aan fitness doet te verhogen. Gelijktijdig streven we ernaar fondsen te werven voor KWF Kankerbestrijding, ter ondersteuning van onderzoek en patiëntenzorg. Ons doel is om samen zo’n 75.000 euro op te halen.

In de week van 23 t/m 29 september kun je met jouw club ‘aan’ gaan tegen kanker. Dit is jouw kans om een krachtige bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker door jouw club te mobiliseren. In deze speciale week zetten we ons in om zoveel mogelijk sporters in beweging te krijgen en geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.

Laten we samen een groot verschil maken en laten zien dat we ‘aan’ staan tegen kanker. Doe mee en mobiliseer jouw club om zoveel mogelijk sporters te betrekken en geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding!

Benieuwd hoe de campagne eruitziet en wat we gaan doen?

Ontdek hoe jij een bijdrage kunt leveren! Ga naar www.nlactief.nl/beactive-tegen-kanker voor meer informatie en om jouw club aan te melden.

Doe mee en zet jouw club in beweging tegen kanker!

Les Mills lanceert LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH:

PERSBERICHT:

functionele krachttraining in (small) groepsverband

De marktleider op het gebied van groepslessen, Les Mills, kondigt met trots de lancering aan van het trainingsprogramma LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH; een full-body functionele krachttraining.

Anders dan bij een reguliere groepsles, train je bij LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH individueel op je eigen tempo, maar wel in een groep en onder begeleiding van een gecertificeerde instructeur. De professionele coaching zorgt ervoor dat iedereen efficiënt en veilig aan krachttraining kan doen.

Krachttraining populair

Les Mills speelt met dit nieuwe programma in op de toenemende vraag naar effectieve en toegankelijke krachttrainingsprogramma’s. Niet alleen mannen, maar ook steeds meer vrouwen zien de voordelen van krachttraining en passen deze trainingsvorm toe in hun workout schema. Het is dan ook niet verrassend dat volgens recent onderzoek van MindBody blijkt dat bij meer dan 60% van de sporters (functionele) krachttraining een vast onderdeel is geworden in hun trainingsroutine.

Met name jongeren zijn zich steeds bewuster van het belang van een gezonde en actieve levensstijl.

(Functionele) krachttraining, waarbij je werkt aan een verbeterde fysieke gezondheid, zijn dan ook enorm populair onder deze doelgroep.

Voordelen functionele krachttraining

Waar bij traditionele krachttraining meer focus ligt op het ontwikkelen van spiermassa en kracht in specifieke spiergroepen, ligt de focus bij functionele krachttraining meer op het verbeteren van prestaties in dagelijkse en sportgerelateerde activiteiten.

Functionele krachttraining biedt diverse voordelen:

  • Verbeteren fysieke gezondheid
    Functionele krachttraining helpt bij het opbouwen van spierkracht- en uithoudingsvermogen. Door het versterken van de spieren en gewrichten, kan functionele krachttraining daarnaast helpen bij het voorkomen van (sport)blessures.
  • Verbeteren sportieve prestaties
    Bij functionele krachttraining wordt gewerkt aan de algemene fitheid en specifieke sportgerelateerde vaardigheden. De functionele oefeningen richten zich op het verbeteren van coördinatie en balans, wat nuttig is in veel sporten.
  • Mental wellbeing
    Lichaamsbeweging, inclusief krachttraining, kan helpen bij het ontstressen. Daarnaast kan het bereiken van fitnessdoelen en het verbeteren van fysieke fitheid het zelfvertrouwen en zelfbeeld van mensen vergroten.

LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH

Het gloednieuwe trainingsprogramma LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH speelt in op de populariteit van krachttraining én de voordelen van functionele training.

LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH:

  • is een 45 minuten durende full body functionele krachttraining in (small) groepsverband onder leiding van een coach;
  • richt zich op het verbeteren van de fysieke gezondheid. Deelnemers werken onder andere aan het atletisch vermogen en het versterken van de spieren;
  • wordt enkele gegeven door gecertificeerde instructeurs die deelnemers individueel coachen (op techniek) en motiveren tijdens hun workout;
  • is, anders dan bij freestyle trainingen, ontwikkeld en veelvuldig getest door professionals, zodat deelnemers de beste resultaten kunnen behalen.
  • wordt aangeboden in groepsverband, waardoor mensen getriggerd worden om net iets meer te geven dan wanneer zij individueel trainen. Het zou maar zo zijn dat degene naast je meer gewicht op de barbell heeft dan jij..
  • is aantrekkelijk voor een jonge, moderne doelgroep;
  • is voor iedereen die zijn/haar training naar de next level wil brengen.

LES MILLS FUNCTIONAL STRENGTH is vanaf september beschikbaar voor fitnessclubs die hun aanbod up-to-date willen houden en die in willen spelen op de behoeften van de moderne sporters.

Over LES MILLS

LES MILLS is dé maker van ’s werelds populairste fitness workouts, waaronder BODYPUMP en BODYBALANCE. Ze zijn op een missie om de wereld fitter te maken en doen dat met motiverende fitnessbelevingen, zodat iedereen een passie voor fitness krijgt. Les Mills verandert wereldwijd miljoenen levens. Live en digitaal. In fitnessclubs en thuis. Dag in, dag uit.

Meer informatie over LES MILLS

Website: https://www.lesmills.nl

Instagram: https://www.instagram.com/LESMILLSNLBE

Veelgestelde vragen btw-verhoging sportbeoefening

Arnhem, 11 juni 2024

De voorgenomen btw-verhoging op sportbeoefening leidt tot grote zorgen én tot veel vragen. Bekijk hier de veelgestelde vragen en antwoorden rondom de btw-verhoging.

Algemeen

Wat houdt de btw-verhoging op sportbeoefening in?
De huidige coalitiepartijen hebben in het hoofdlijnenakkoord een btw-verhoging van 9 naar 21% opgenomen. Dit houdt in dat voor sporten bij sportondernemers, die nu ook al met 9% btw-belast zijn, voortaan 21% btw betaald moet worden.

Waarom is de btw-verhoging op sportbeoefening een slecht idee?
Door de btw-verhoging is de verwachting dat sport voor minder mensen toegankelijk wordt en het aantal sporters zal afnemen. Dit is zorgelijk voor de volksgezondheid, want sport is belangrijk voor onze vitaliteit en gezondheid.

Wanneer gaat het nieuwe btw-tarief in?
Als de voorgenomen maatregel niet van tafel gaat, zal dit per 1 januari 2026 worden ingevoerd.

Worden mensen (met een laag inkomen) gecompenseerd?
Daar is op dit moment nog geen duidelijkheid over.

Voor welke sporten gaat het nieuwe btw-tarief gelden?
Voor alle sporten die nu ook al btw-belast zijn. Deze worden door ondernemende sportaanbieders georganiseerd of vinden plaats op een accommodatie met btw, zoals een schaatsbaan of zwembad. Verenigingen zijn uitgesloten van de btw-verhoging, maar leden van bijvoorbeeld een zwemvereniging die in een btw-belast zwembad zwemmen betalen wel btw.

Hoeveel sporters merken het effect van deze maatregel?
Ongeveer 7 miljoen Nederlanders sporten bij een ondernemende sportaanbieder, deze sportbeoefening is nu ook al btw-belast (de huidige 9% btw). Deze sporters zullen de gevolgen van de btw-verhoging merken, bijvoorbeeld aan de prijs van hun kaartje of abonnement.

Voor ondernemers

Welk effect heeft deze voorgenomen btw-verhoging op mijn sportonderneming?
Per 1 januari 2026 wordt de voorgenomen btw-verhoging ingevoerd: vanaf dat moment geldt het btw-tarief van 21% voor jouw onderneming. Je kunt er voor kiezen de verhoging gedeeltelijk of geheel door te belasten aan je sporters.

Hoe blijf ik goed geïnformeerd?
Je kunt je goed laten informeren en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen via NL Actief. Uiteraard kun je er ook op dit moment nog voor kiezen om je aan te sluiten bij NL Actief, als je nog niet aangesloten bent. NL Actief vertegenwoordigt de ondernemers in de fitnessbranche en komt, ook wat betreft deze maatregel, voor hen op. We informeren onze leden via een structurele nieuwsbrief en zorgen dat onze leden op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast ondersteunen we onze leden met relevante informatie en handige communicatie-tools via ons exclusieve ledenportaal https://mijn.nlactief.nl.

Kan ik een eigen initiatief starten?
We merken dat velen van jullie graag hun stem willen laten horen en actie willen ondernemen. Als branchevereniging begrijpen we deze behoefte volledig. Het is echter, juist nu, van cruciaal belang dat we ons verenigen en gezamenlijk een impactvolle boodschap uitsturen. Door samen als collectief op te trekken, kunnen we de gewenste veranderingen realiseren en een krachtig signaal richting besluitvormers afgeven. We roepen daarom op om geen eigen initiatieven op te starten, zoals bijvoorbeeld petities, zodat we onze krachten kunnen bundelen en met één krachtige campagne naar buiten kunnen treden.

Wat doet NL Actief tegen de btw-verhoging?
Het afwenden van bedreigingen behoort tot de kerntaken van NL Actief. De essentie van onze vereniging is, samen doen wat je als ondernemer niet alleen kan. We  vormen slimme coalities, hebben goede contacten bij pers en media en voeren (politieke) lobby. Samen met belanghebbende partijen, zoals MKB en VNO-NCW zet NL Actief zich in om de impact van deze btw-verhoging te beperken en de belangen van onze branche te verdedigen. Daarnaast is NL Actief onderdeel van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS). Samen met 16 brancheverenigingen, slaan we de handen ineen om het geluid van de ondernemer kenbaar te maken. Aangezien het vooral van belang is om de politiek wakker te schudden én te beïnvloeden, ligt de focus stevig op deze lobby. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een campagneplan.

Mocht je belangrijke vragen missen in deze lijst, stuur dan een mail naar info@nlactief.nl

Mogelijke verhoging van btw zorgt voor onzekerheid binnen de Fitnessbranche

Arnhem, 23 mei 2024

Met bezorgdheid volgen we de recente ontwikkelingen die van invloed zijn op onze branche. Vandaag zijn er details van het partijenakkoord van de formerende partijen naar buiten gekomen, waarin een mogelijke verhoging van de btw is opgenomen.

Ondernemende sport en fitnessbranche

Hoewel de exacte details nog ontbreken, hebben we de afgelopen dagen intensief onderzoek gedaan en hebben we op basis van een doorrekening, uitgevoerd door MKB Nederland, vernomen dat deze btw-verhoging ook van toepassing zal zijn op de gelegenheid tot sportbeoefening, inclusief kaartjes en abonnementen voor sport bij ondernemers. Verenigingssport blijft echter uitgezonderd van de btw-heffing. Ook sportevenementen zullen worden getroffen door deze verhoging, die naar verwachting ingaat per 1 januari 2026. In het hoofdlijnenakkoord van de politieke partijen PVV, VVD, BBB en NSC staat dat het lage btw-tarief van 9 procent voor culturele goederen en diensten vanaf 2026 wordt afgeschaft. De btw gaat dan naar 21 procent. Op dit moment hebben we de bevestiging ontvangen van drie van de vier formerende partijen.

Zorgelijke ontwikkelingen

Dit nieuws is uiterst teleurstellend voor de ondernemende sport en onze belangrijke branche, en staat in schril contrast met de ambitie in het partijenakkoord om sport en bewegen meer in te zetten voor preventie en het verminderen van ziektekosten. We vragen ons dan ook af of de partijen zich dit realiseren! Als belangenbehartiger van de fitnessbranche streven we er voortdurend naar om de belangen onze achterban te beschermen en te verdedigen tegen externe bedreigingen, zoals deze aankondiging van een btw-verhoging voor sportgerelateerde diensten. NL Actief beraadt zich momenteel over de te volgen strategie om de belangen van onze branche te behartigen. We hebben een strategiewerkgroep samengesteld voor dit doel, waarin we samenwerken met belanghebbende partijen zoals MKB Nederland, VNO-NCW en het Platform Ondernemende Sportaanbieders.

Samen met belanghebbende partijen zullen wij ons inzetten om de impact van deze btw-verhoging te beperken en de belangen van onze branche te verdedigen. We zullen onze achterban gedurende dit proces continu op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen en acties die we ondernemen.

Zodra er meer bekend is over deze materie updaten we dit nieuwsbericht. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met info@nlactief.nl

Stop beweegarmoede en kansongelijkheid

Arnhem, 15 mei 2024

Op 16 mei zal de Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal in debat gaan met staatssecretaris Van Ooijen over leefstijlpreventie. Het Platform Ondernemende Sport (POS) en NL Actief zullen deelnemen aan dit belangrijke debat.

In aanloop naar dit debat roepen het Platform Ondernemende Sport (POS) en NL Actief, de politiek op om beweegarmoede en kansenongelijkheid aan te pakken door sport en bewegen financieel toegankelijk te maken voor mensen met een smalle beurs.

Nederland wordt geconfronteerd met een groeiend probleem van beweegarmoede, vooral onder mensen met een beperkt inkomen. Het gebrek aan toegang tot sport en beweging vergroot de kansenongelijkheid en resulteert in een ongezondere levensstijl. Het negeren van deze kwestie zal niet alleen de ongelijkheid vergroten, maar ook een aanzienlijke druk leggen op de kosten van de volksgezondheid, die onbetaalbaar dreigen te worden.

Sport en beweging zijn niet alleen essentieel voor de individuele gezondheid, maar ook voor de sociale cohesie in de samenleving. Het is echter niet voor iedereen financieel haalbaar om deel te nemen aan sportactiviteiten. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van beweegarmoede en ongezonde leefstijl.

POS en NL Actief maken zich steeds meer zorgen over de ongelijke toegankelijkheid tot sport en beweging. Verschillende rapporten benadrukken de urgentie van dit probleem en roepen op tot actie. Het is tijd voor beleidsmaatregelen die de financiële drempel voor sport en bewegen verlagen en kansenongelijkheid aanpakken.

POS en NL Actief zullen actief deelnemen aan dit belangrijke debat en de belangen van onze achterban behartigen. Wij roepen de politiek op om onze voorstellen serieus te nemen en met urgentie uit te voeren, aangezien de gezondheid van onze samenleving op het spel staat.

Onze gezamenlijke position paper is te downloaden via deze link >>

Voor meer informatie:
Lodewijk Klootwijk, directeur-bestuurder POS: 0619616624, lodewijk@pos.nl
Ronald Wouters, directeur-bestuurder NL Actief: 0639325411, r.wouters@nlactief.nl

De highlights van het European Health and Fitness Forum 2024

Op 10 april waren wij aanwezig op de 11e editie van het European Health and Fitness Forum (EHFF) in Keulen. Georganiseerd door EuropeActive, markeert dit prestigieuze evenement de kick-off van de FIBO, ‘s werelds grootste expo voor fitnessfanaten en professionals.

Meer dan 600 toonaangevende stakeholders uit alle hoeken van de wereld kwamen samen onder het veelbelovende thema: ‘Future-Proofing Your Business through Strategic Management’.

EHFF vormt het epicentrum waar visionairs en game-changers samenkomen om de toekomst van fitness te vormgeven.

Van revolutionaire managementstrategieën tot de nieuwste trends en innovaties in de branche – het forum biedt een schat aan kennis, rechtstreeks van de voorhoede van de fitnessindustrie.

In dit blogartikel duiken we diep in de meest opvallende inzichten en ontwikkelingen die tijdens dit inspirerende event zijn gedeeld. Bereid je voor om geïnspireerd te raken!

Kleine branche met de grootste impact

Tijdens de openingsceremonie van het European Health & Fitness Forum sloeg David Stalker, voormalig president van EuropeActive, meteen een krachtige toon aan.

“Hoewel we misschien een van de kleinste sectoren zijn, bezitten we het potentieel om de grootste impact op de mensheid te hebben,” verklaarde hij.

Met die woorden lanceerde hij de ambitieuze doelstelling van EuropeActive: “More people, more active, more often.”

Het plan is om tegen 2030 maar liefst 100 miljoen Europeanen actiever en vaker te laten bewegen. Ondanks de schijnbare uitdaging van deze doelstelling, is dit verrassend haalbaar.

Met een noodzakelijke groei van slechts 5,8% over de komende 5,5 jaar – en met nu al 67 miljoen fitnessleden in Europa – zijn we al op een veelbelovend pad.

Met deze inspirerende woorden opende David Stalker niet alleen het forum, maar ook een nieuw hoofdstuk voor onze sector, vol hoop en vastberadenheid om werkelijk een verschil te maken.

NL Actief bezoekt European Health & Fitness Forum 2024

Inzicht in de fitnessmarkt: het European Health & Fitness Market Report 2024

Een gedetailleerde presentatie van het European Health & Fitness Market Report 2024 (EHFMR) door EuropeActive en Deloitte opende het 11e EHFF 2024.

EuropeActive ambassadeur Herman Rutgers en Karsten Hollasch van Deloitte presenteerden de nieuwste cijfers van de fitnessbranche, belangrijkste bevindingen, huidige markttrends en inzichten in consumentengedrag.

Deze jaarlijkse traditie biedt een diepgaand inzicht in de actuele trends en ontwikkelingen binnen onze sector.

Belangrijkste inzichten en cijfers:

  • Een omzetgroei van 14% van 2022 naar 2023, met een totaal van €31,8 miljard in de Europese fitnessbranche. Deze groei is te danken aan een toename van het aantal leden en prijsstijgingen.
  • Een stijging van 7,5% in het aantal fitnessleden in Europa van het jaar 2022 naar 2023.
  • Een toename van 1,4% in het aantal clubs; in 2023 waren er 65.000 fitnessclubs in Europa.

Deze cijfers laten zien dat we niet alleen zijn hersteld van de pre-covid niveaus, maar deze zelfs hebben overstegen.

De sector blijft groeien en bloeien, wat bewijst hoe veerkrachtig en dynamisch de fitnessbranche werkelijk is.

Btw-tarieven op fitness in Europa: politieke en economische uitdaging

Een opvallend punt dat naar voren kwam tijdens het EHFF was de uiteenlopende btw-tarieven op fitnessdiensten in verschillende Europese landen.

In Nederland genieten we momenteel van een relatief laag btw-tarief van 9% voor fitnessdiensten.

Echter, de overweging om dit tarief te verhogen staat in schril contrast met de situatie in andere landen. Zo profiteert België van een nog lager tarief van 6%, terwijl onze buren in Duitsland en Frankrijk respectievelijk 19% en 20% btw heffen.

Spanje en Hongarije hanteren zelfs tarieven van 21% en 27%, terwijl in Noorwegen fitnessdiensten volledig vrijgesteld zijn van btw.

Deze variatie in tarieven vormt niet alleen een financiële uitdaging, maar is ook politiek geladen. Het roept vragen op over de keuzes in fiscaal beleid en de prioritering van volksgezondheid.

Als sector is het cruciaal dat wij overtuigend bewijs leveren aan de overheden om de essentiële rol van sport en lichamelijke activiteit voor de volksgezondheid te benadrukken.

Door gebruik te maken van concrete data en economische analyses kunnen we een sterker argument vormen voor het behouden of zelfs verlagen van de btw-tarieven op fitness.

Verschuiving naar Fitnessclubs en hybride modellen

Recent onderzoek, gepresenteerd tijdens het European Health & Fitness Forum, werpt licht op hoe onze sportgewoonten transformeren.

Met gegevens verzameld van 10.840 respondenten uit 19 landen, is een duidelijke trend waarneembaar: een verschuiving van thuis sporten naar een toename in het bezoek aan fitnessclubs.

Belangrijke verschuivingen in sportgedrag:

  • Fitnessclubs: een significante stijging in het aantal mensen dat sport bij fitnessclubs, van 33% in 2022 naar 40% in 2023, en door naar 46% in 2024.
  • Thuisgebruikers: een afname bij de thuis sporters, van 66% in 2022 naar 60% in 2023, en verder naar 53% in 2024.
  • Buitensporters: de populariteit van buitensport blijft relatief stabiel met een lichte daling, van 51% in 2022 naar 52% in 2023 en vervolgens naar 49% in 2024.

Deze data laten ook zien dat er een groeiende voorkeur is voor hybride fitnessoplossingen, waarbij klanten verschillende soorten activiteiten combineren:

  • Exclusief op fysieke locatie: gestegen van 19% naar 25%.
  • Exclusief thuis: een lichte daling van 16% naar 15%.
  • Exclusief buitensport: stabiel gebleven op 12%.
  • Combinatie van buitensport en thuis: gedaald van 23% naar 20%.
  • Combinatie van buitensport en fitnessclub: gestegen van 5% naar 7%.
  • Combinatie van fitnessclub en thuis: gedaald van 9% naar 8%.
  • Combinatie van alle drie: gedaald van 12% naar 10%.

Deze verschuivingen suggereren dat, hoewel de voorkeur voor exclusief sporten op locatie toeneemt, er een blijvende waardering is voor de flexibiliteit van hybride fitnessmodellen.

Prijs blijft doorslaggevend bij de keuze voor fitnessclubs

Hoewel de fitnessbranche een breed scala aan trends en veranderingen ondergaat, blijft één factor dominant in het beslissingsproces van de consument: de prijs.

Wanneer mensen een keuze maken voor een fitnessclub, staat de kostenpost nog steeds bovenaan de lijst van overwegingen. Prijs wordt op de voet gevolgd door andere belangrijke aspecten zoals de locatie, de kwaliteit van de diensten, de beschikbare faciliteiten en de openingstijden van de club.

Opvallend is dat, ondanks een groeiende maatschappelijke focus op duurzaamheid, dit aspect nog geen significant onderdeel vormt van de keuzecriteria voor de meeste fitnessenthousiasten.

Onbenutte kansen in digitale oplossingen voor fitnessondernemers

De fitnessindustrie staat op een digitaal keerpunt. Hoewel de vraag naar technologische innovaties sterk toeneemt, blijft het aanbod ver achter bij de behoeften van de klant. Dit creëert aanzienlijke kansen voor fitnessondernemers die bereid zijn te investeren in digitale tools.

Klanten verlangen steeds vaker naar geavanceerde technologische oplossingen. Denk aan activity trackers, digitale klantendossiers, soepele digitale opzegopties, online klantenservice, en tools voor het bijhouden van lichaamssamenstelling. Deze voorkeuren onderstrepen de verschuiving naar een meer geïntegreerde en technologisch ondersteunde fitnesservaring.

Echter, een gapend gat tussen vraag en aanbod wordt duidelijk zichtbaar door de volgende cijfers:

  • Activiteitengeschiedenis: hoewel 68% van de klanten graag hun activiteitengeschiedenis wil kunnen inzien, beschikt slechts 38% over deze mogelijkheid bij hun huidige club.
  • Digitaal lidmaatschap: 71% van de klanten geeft de voorkeur aan een digitaal lidmaatschap, maar slechts 40% meldt dat hun fitnessclub deze optie biedt.
  • Lichaamssamenstelling: 66% van de klanten is geïnteresseerd in het monitoren van hun lichaamssamenstelling, terwijl maar 31% van de clubs deze dienst aanbiedt.

Verzadiging of verschuiving? Afname in het gebruik van wearables

In 2024 is het gebruik van wearables in de fitnessbranche gedaald naar 38%, tegenover 40% in 2022. Deze afname suggereert een mogelijke marktverzadiging of een verschuiving in de voorkeuren van consumenten.

Voor fitnessondernemers en technologieontwikkelaars is dit een teken dat aanpassing en innovatie nodig zijn om aan te sluiten bij de evoluerende behoeften van hun klanten.

Opkomst van volledig geautomatiseerde clubs

Een interessante ontwikkeling in de fitnessbranche is de opkomst van volledig geautomatiseerde sportscholen zonder personeel.

Uit recente gegevens blijkt dat 57% van de sporters de voorkeur geeft aan clubs met personeel, maar een aanzienlijk deel, 43%, geeft aan geen behoefte te hebben aan persoonlijke assistentie tijdens hun trainingen.

Deze cijfers illustreren een duidelijke splitsing in consumentenvoorkeuren en wijzen op een groeiende niche voor volledig geautomatiseerde gyms.

fitnessintermediairs cijfers

Groeiende invloed van fitnessintermediairs

De invloed van fitnessintermediairs op de markt neemt toe, een trend die zichtbaar is in de gestage groei van het aantal gebruikers van deze platforms.

In Duitsland, bijvoorbeeld, is het aantal mensen dat via intermediaire platforms sport, gegroeid naar 730.000.

Deze platforms laten een opmerkelijke groei zien:

  • Van 98.000 in 2021 naar 104.000 in 2022, een groei van 6%.
  • Van 104.000 naar 115.000 van 2022 naar 2023, een toename van 11%.

Deze cijfers suggereren dat hoewel onafhankelijke sportscholen, of single operators, naar verwachting niet zullen verdwijnen, ze wel hun strategieën moeten herzien om te kunnen concurreren.

Dit kan inhouden dat ze hun aanbod moeten diversifiëren, meer waarde moeten creëren, of unieke diensten moeten introduceren om aantrekkelijk te blijven voor de moderne fitnessconsument.

kunstmatige intelligentie in de fitnessbranche AI

AI: vriend of vijand?

Tijdens zijn recente presentatie onderzocht Ian Mullane de impact van AI-technologieën zoals machine learning en deep learning op de fitnesssector.

Mullane benadrukte de revolutionaire mogelijkheden van AI voor klantbehoud. Door het gebruik van voorspellende analyses kunnen klanten ‘at risk’ vroegtijdig worden geïdentificeerd. Dit vormt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van traditionele methoden.

Een sprekend voorbeeld van de effectiviteit van AI is de AI-bot ‘Jenny’. Als salesassistent overtrof Jenny menselijke collega’s door nauwkeurig in te spelen op klantintenties, wat resulteerde in hogere conversiepercentages.

Verder lichtte Mullane toe dat, hoewel de fitnessbranche achterloopt op andere sectoren wat betreft de implementatie van AI, het potentieel voor ingrijpende veranderingen enorm is.

Hij introduceerde de ‘large action models’, geavanceerde systemen die niet alleen informatie verwerken maar ook zelfstandig acties kunnen uitvoeren, zoals het maken van reserveringen.

AI robot Jenny

De menselijke impact van AI

Verre van banen over te nemen, stelt AI medewerkers in de fitnesssector in staat zich te richten op het creëren van waardevollere ervaringen voor klanten.

Door routinematige taken over te nemen, vermindert AI het risico op fouten en verhoogt het de efficiëntie.

Perspectieven op AI

Mullane sloot af met een reflectie op de echte waarde van technologie in de fitnessbranche. Hij stelde voor dat de focus niet zou moeten liggen op financiële incentives, maar op hoe technologie kan bijdragen aan het motiveren en betrekken van klanten.

Dit onderstreept de potentieel positieve rol van AI in het verrijken van de klantbeleving en het stimuleren van een actievere levensstijl.

Conclusie: kleine branche met grote ambities

Het European Health & Fitness Forum 2024 heeft ons nogmaals herinnerd aan de kracht en potentieel van onze ‘kleine’ fitnessbranche.

Met de ambitieuze doelstelling van EuropeActive om tegen 2030 100 miljoen mensen actiever te maken, staan we aan de vooravond van een revolutionaire verandering.

Hoewel we misschien een relatief kleine speler zijn vergeleken met andere sectoren, is onze impact op de volksgezondheid en maatschappij enorm. Dit is iets waar we als branche trots op mogen zijn.

De slogan ‘More people, more active, more often’ is niet alleen een doel maar ook een oproep tot actie voor ons allen.

Het benadrukt de noodzaak voor innovatie, toegankelijkheid en duurzaamheid in onze diensten en faciliteiten.

Als we samenwerken en onze krachten bundelen, kunnen we deze ambitieuze doelstellingen bereiken en een gezondere, actievere samenleving creëren.

Dit forum heeft bewezen dat, met de juiste tools en een verenigde visie, zelfs de kleinste branche een grootse impact kan hebben.

Wil je meer lezen over de hoogtepunten van FIBO 2024? Lees dan hier verder.

-Auteur: Melanie Verbueken