Spring naar content

MKB-Nederland en VWS op werkbezoek bij Healthclub Juliën

Arnhem, 12 februari 2025

Sportondernemers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder Nederland. Die boodschap stond vrijdag 7 februari centraal tijdens het werkbezoek van Algemeen directeur van MKB-Nederland, Leendert-Jan Visser, en plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, Miranda Vroom aan Healthclub Juliën in Lienden, een van de meest vooruitstrevende healthclubs van ons land.

Een van de meest vooruitstrevende healthclubs

Het doel van de middag was om gezamenlijk meer inzicht te krijgen in de succesvolle ontwikkeling van Healthclub Juliën. Op uitnodiging van Ronald Wouters (NL Actief) en Lodewijk Klootwijk (POS) werd een kijkje genomen bij Juliën, dat mensen in de wijde regio helpt zowel sportief, preventief als curatief aan hun gezondheid en leefstijl te werken.

Lodewijk Klootwijk benadrukte de potentie van ondernemende sport: “De ondernemende sport is uitermate geschikt om sport in te zetten als middel voor een ander probleem, zelfs regelmatig als medicijn voor een ziekte. De potentie is enorm en als je dat optelt bij de uitdaging die de zorg heeft, dan is een oplossing snel gevonden.”

Gezondheid en preventie als speerpunten

Het werkbezoek sluit aan bij de Ondernemersagenda van MKB-Nederland, waarin uitvoerig staat welke belangrijke rol sportondernemers (kunnen) spelen bij preventie en gezondheid. Tijdens het bezoek is er onder andere besproken welke bouwstenen nodig zijn voor een gezonder Nederland en welke rol het MKB kan vervullen als het om preventie en gezondheid van de bevolking gaat.

“We moeten in Nederland gezonder leven: meer bewegen, gezonder eten, meer inzetten op preventie en vitaliteit. Ook om de druk op de toch al overbelaste zorg te verlichten,” onderstreepte Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Ondernemers in de sport hebben hiervoor oplossingen, maar we kunnen de brede maatschappelijke waarde van sport nog veel beter benutten. Dat vraagt onder meer om meer en betere publiek-private samenwerking. Daarnaast zou de overheid ook geen barrières in de fiscaliteit moeten opwerpen voor werkgevers die willen investeren in de vitaliteit van hun medewerkers.”

Informele setting met rondleiding

De bijeenkomst had een informeel karakter en bestond onder meer uit een rondleiding door Healthclub Juliën, verzorgd door de eigenaar Juliën Slikke. Hij benadrukte het belang van samenwerking in de zorg: “Een veel betere samenwerking tussen de 0e-lijn en de eerstelijnszorg is essentieel om Nederland gezond(er) te krijgen. Het komt eropaan te dúrven en vóóruit te denken. Langdurig investeren in preventie, dat is de sleutel voor succes.” Wat als rode draad door Juliëns verhaal loopt, is zijn ondernemerschap en zijn vermogen om steeds opnieuw in oplossingen en mogelijkheden te denken. Vanuit zijn intrinsieke motivatie creëert hij maatschappelijke waarde. Het ondernemende aspect van sport biedt de unieke kans om sport in te zetten als preventief middel, waarmee bijgedragen wordt aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl, aldus Ronald Wouters.

Tijdens het bezoek was er veel gelegenheid voor een open gesprek over hoe ondernemers een bijdrage kunnen leveren aan een gezonder Nederland en welke obstakels hierbij nog overwonnen moeten worden.

Miranda Vroom, plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, sprak haar bewondering uit voor de aanpak van Healthclub Juliën. “Het is indrukwekkend om te zien hoe Juliën erin slaagt specifieke doelgroepen te bereiken en de verbinding met de zorg te leggen. Door sport en bewegen een belangrijke rol te laten spelen in preventie, draagt hij bij aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl.”

Het werkbezoek toonde de essentiële rol van ondernemende sport voor een gezonde leefstijl en verlichting van de zorg. Een sterke samenwerking tussen zorg en sportondernemers kan bijdragen aan een vitaler Nederland.

Première documentaire: Lang zullen we leven

Asten / Harderwijk, 15 januari 2025

Huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter gaan 50 uur vasten in een ‘glazen spreekkamer’ om aandacht te vragen voor de nijpende gezondheidssituatie in Nederland. Tijdens het vasten geven ze gezondheidsinformatie aan iedereen die dat wil. 

  • Op dit moment is 50% van de bevolking te zwaar. 
  • Het percentage inwoners met overgewicht zal oplopen tot 64% in 2050. 
  • In 2050 zullen naar schatting 12 miljoen mensen in Nederland chronisch ziek zijn.

Met deze zorgelijke cijfers in gedachten, ondernemen huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter actie om de politiek aan te sporen om de gezondheid van Nederlanders serieus aan te pakken.  Ze gaan 50 uur lang vasten en spreekuur houden in een glazen spreekkamer op Hoog Catherijne in Utrecht. Iedereen kan met vragen over gezondheid binnenlopen. Ook hopen ze geld op te halen voor hun documentaire Lang zullen we leven. Met deze documentaire willen Stefan en Alja Nederlanders praktische handvatten bieden om zelf de gezondheid te verbeteren. 

Waarom deze actie?

‘Onze missie is een gezonder leven voor iedereen. We praten al jaren over gezonder leven, maar een doorbraak blijft uit. Onze ongezonde omgeving houdt mensen vast in een vicieuze cirkel. Het is hoog tijd dat er écht iets gebeurt.’ –  dr. Alja Sluiter en dr. Stefan van Rooijen.

Documentaireserie Lang zullen we leven biedt praktische oplossingen voor preventie
Huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter willen samen de leefstijl van Nederlanders helpen veranderen door middel van praktische tips en inspirerende voorbeelden die zij laten zien in de documentaire. Zij maken de documentaire samen met Pamela Sturhoofd bekend van onder andere Het erfgoed van Els Borst. 

Mede dankzij bijdragen van diverse experts zoals Erik Scherder en Bertine Lahuis, belicht de documentaire-serie succesvolle initiatieven. Zoals een Noord-Nederlands dorp dat werkt aan een gezondere leefomgeving en het Fit4Surgery-programma in Nijmegen. Ook worden landen als Singapore die inzetten op een gezonde samenleving, besproken. De pilot-aflevering gaat live op 5 februari, en ze hopen uiteindelijk 10 afleveringen te maken die het bewustzijn over gezondheid en preventie vergroten.

Stefan van Rooijen (Asten) is huisarts, expert op het gebied van leefstijl en gezondheid, en oprichter van de stichtingen Fit4Surgery en Fit4Life. Met zijn boeken Plan je fit en Dokter Peer en via @doktersvandaag probeert hij alle generaties in Nederland te helpen gezonder te leven. 

Alja Sluiter (Harderwijk) is leefstijlarts, kaderhuisarts, spoedzorg en expert op het gebied van leefstijl en gezondheid. Met haar podcast ‘Komt een man niet meer bij de dokter’ wil ze gezonde levensjaren aan Nederland toevoegen. Ook is zij zorgbestuurder en medisch directeur bij NTS – De Nederlands Triage Standaard. 

Praktische informatie

  • Première pilot documentaire:is op woensdag 5 februari om 21.00 uur, gratis te zien via www.longmaywelive.com
  • Geaccrediteerd webinar voor zorgprofessionals: woensdag 5 februari om 20.00 uur via Medische Scholing
  • Glazen spreekkamer: 50 uur lang van vrijdag 14 februari 15:00 uur tot 16 februari 17:00 uur, locatie Seats2Meet Hoog Catharijne Utrecht. Live-stream op [TikTok-account @HuisartsStefan].

Doneer voor de documentaire: Steun het project via www.longmaywelive.com/investeerder

De winnaars van de Vakjury Awards zijn bekend

Arnhem, 22 januari 2025

Maandag 20 januari kwamen ruim 500 professionals uit de fitness industrie bij elkaar om de uitblinkers in de fitnessbranche in de spotlights te zetten. De Dutch Fitness Awards werden uitgereikt in een uitverkocht Theater FIGI in Zeist. De genomineerden werden feestelijk gehuldigd door de voorzitters van de Vakjury. In totaal namen er 18 verschillende vakjuryleden deel aan de 5 Vakjury Comités.

De Award Uitreiking begon met een spectaculaire en inspirerende openingsact. In welke fitnessclubs kunnen leden hier straks ook mee aan de slag in 2025? Paralympisch Kampioen Joel de Jong had z’n Gouden Medaille meegenomen en reikte de Awards aan; winnaars onder elkaar dus.

De winnaars per categorie

Categorie Personal Trainer van het Jaar

  1. Tobin van der Elzen
  2. Nebi Tasbas
  3. Thuke van Doorn

Categorie Meest Klantgerichte Club

  1. Movement Gym
  2. Medifit Drunen
  3. Sjahto Laren

Categorie Boutique Fitnessclub

  1. Lijfkracht
  2. Go Health Clubs
  3. Wattworks

Categorie Bootcamp & Crossfit

  1. Crossfit Noordkade
  2. Spartaan Circuit
  3. Stichting Sociale Sportschool Den Bosch

Categorie Allround Fitnessclub

  1. Studio Perfect
  2. Movement Gym
  3. COMMIT Health Club Rivierenwijk Utrecht

Het uitreiken van de Awards werd afgewisseld met een inspirerende talk van Ronald Wouters, directeur van NL Actief. Hij lichtte de plannen van de Nederlandse Fitnessbond toe.

De muzikale omlijsting werd live verzorgd door Stephan Bouwman. Hij is bekend van zijn radioprogramma “Stephan’s Pianobar”, bij QMusic waar hij regelmatig samen met internationale topartiesten optreedt. De presentatie van de middag was in handen van Aletha Leidelmeijer. Zij is bekend van sportzender ESPN.

De winnaars van de publieksprijzen werden deze middag ook feestelijk gehuldigd. Iedere aanwezige ontving het gloednieuwe boek “De Fitnessclub van de Toekomst” van Dave Wurms van Feedback4Sports.

Uiteraard was er een borrel en werden er video-interviews afgenomen met de Vakjury winnaars. Deze video’s krijgen een plek in de digitale hall-of-fame op www.dutchfitnessawards.nl

Winnaars Vakjury Awards ontvangen inspiratietour

De winnaars van de Vakjury Awards ontvingen een uitnodiging voor 2 personen voor een inspiratietour van Technogym bij verschillende inspirerende locaties, een training op een prachtige locatie en een diner.

Organisatie & Partners

De Dutch Fitness Awards 2024/2025 werden georganiseerd door Vote Company. Dit in nauwe samenwerking met de partners Technogym, BodyLIFE, newgym, UnitedConsumers, Clickables, Keboem, Feedback4Sports, NL Actief en Sportivity powered by B.O.S.S.

Wil je meer weten over de partnermogelijkheden voor de volgende editie van de Dutch Fitness Awards? Neem dan contact op met Wilfred Romijn via wilfred@votecompany.nl

Partijen uit de sport tekenen belofte bij te dragen aan het vanzelfsprekend maken van sporten voor mensen met een handicap

Arnhem, 20 januari 2025

Tijdens de landelijke Uniek Sporten Dag op de KNVB Campus in Zeist hebben 56 organisaties[1] uit de (gehandicapten)sport zich verbonden aan de strategie ‘Sporten voor mensen met een handicap vanzelfsprekend in 2030!’. Deze strategie is afgelopen jaar met de betrokken organisaties opgesteld en uitgewerkt. Vandaag hebben de partijen toegezegd mee te werken aan een of meerdere thema’s die een voorwaarde zijn voor een sport die voor mensen met een handicap vrij en toegankelijk is.

Staatssecretaris van Sport, Vincent Karremans: “Sport maakt het leven leuker. Door te sporten zit je lekkerder in je vel, in je hoofd en het geeft je zelfvertrouwen. Iedereen moet kunnen profiteren van de kracht van sport. Daarom moeten we de drempels wegnemen. Van toegankelijke accommodaties tot aan de financiële ondersteuning voor sporthulpmiddelen. Ongeacht waar je woont moeten mensen met een handicap een sport kunnen kiezen die zij leuk vinden. Wij moeten ervoor zorgen dat dat niet de uitzondering, maar de normale standaard is in Nederland.

Concreet betekent dit dat de aanwezige partijen zichzelf verplichten om een bijdrage te leveren aan de doelen van een of meer thema’s van de strategie. Waarbij ze in ieder geval verplicht zijn een bijdrage te leveren aan het thema “netwerk”.

We streven ernaar het sportlandschap voor mensen met een handicap structureel te verbeteren. Dit vraagt om de inzet van zoveel mogelijk partners in de sport, door bijvoorbeeld in te zetten op passend aanbod en de keuzevrijheid om in iedere levensfase een sport te kiezen die bij je past. Het is belangrijk om de daarbij horende randvoorwaarden als hulpmiddelen, toegankelijke accommodaties, vervoer en financiën in iedere gemeente onder de loep te nemen. En tegelijk ook het fundament (classificatie, talentontwikkeling en innovatie) van topsport voor mensen met een handicap te verbeteren.

De partijen gaan de uitdaging aan dit komende vijf jaar te realiseren. De wensen, behoeften en belemmeringen moeten bekend zijn, zodat de partijen daar gericht aan kunnen werken. De grote opgave daarbij is de vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Zowel lokaal, regionaal als landelijk. Voor jeugd én volwassenen. De aanwezige partijen starten daar vandaag mee, zodat sporten voor mensen met een handicap 2030 vanzelfsprekend is!

Thema’s van de strategie

  1. Jeugdsport: Sport voor jeugd (5-18 jaar) met een handicap is in 2030 vanzelfsprekend. Kinderen en jongeren met een handicap die willen sporten, kunnen sporten in 2030.
  2. Volwassensport: Sport voor mensen vanaf 18 tot 80 jaar met een handicap is in 2030 vanzelfsprekend. Dit houdt in dat volwassenen met een handicap die willen sporten, kunnen sporten in 2030.
  3. Talentvolle sporters: In 2030 is het vanzelfsprekend dat talentvolle sporters met een handicap (12-35 jaar) optimaal worden ondersteund in hun sportieve ontwikkeling binnen paralympische sportdisciplines.
  4. Innovatie: In 2030 is het vanzelfsprekend dat we innovaties voor mensen met een beperking realiseren vanuit, een per Paralympische cyclus landelijk vastgesteld, prestatie bevorderende thematiek.
  5. Classificaties: In 2030 is het classificatieproces voor sporters met een handicap volledig gestroomlijnd, waardoor zij gemakkelijk in de juiste sport en klasse terechtkomen.
  6. Randvoorwaarden: Sporten voor mensen met een handicap is in 2030 toegankelijk. Iedereen met een handicap die wil sporten kan sporten. Hiervoor worden de randvoorwaarden om te kunnen sporten op het gebied van sporthulpmiddelen, vervoer, accommodaties en financiën geoptimaliseerd.
  7. Versterken van het netwerk: Alle partijen werken samen om de missie ‘Sporten voor mensen met een handicap is vanzelfsprekend in 2030’ te realiseren.
  8. Internationaal: In 2030 is Nederland een toonaangevende speler in de internationale sport voor mensen met een handicap.

[1] Achterhoek in beweging, AISS, Atletiekunie, Bartiméus Fonds, Basalt, Cruyff Foundation, CURLING, Vereniging Dansondernemers Nederland, Dirk Kuyt Foundation, Esther Vergeer Foundation, FNRS, Fonds Gehandicaptensport en Uniek Sporten, Gehandicaptensport Nederland, JBN, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Kenniscentrum Sport & Bewegen, Kenniscentrum Health Innovation | De Haagse Hogeschool, KHSN, KNBB, KNDSB, KNHB, KNHS, KNKV, KNLTB, KNSB, KNVB, KNWU, KNZB, KVLO, MOS, Nationaal Ouderenfonds, NDBDarts, Nederlandse Ski Vereniging, Nevobo, NGF, NL Actief, NOC*NSF, NTB, NTTB, Oogvereniging, Paralympic Science Support NL, POS, Rugby Nederland, Special Olympics, Sport Data Valley, Sportinnovator, Sportpunt Gouda, Sport Science & Innovation Groningen, Stichting het Gehandicapte Kind, Stichting Special Heroes Nederland,  Sportkracht 12, Rijksoverheid, TU Delft – Sports Engineering Institute, Volwassenenfonds, VSG, Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen.

Groot groeipotentieel voor technologie en specifieke doelgroepen 

PAPENDAL, 21 november 2024 – Technogym, Matrix, Life Fitness, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Activity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche. De research laat zien dat met name de integratie van slimme technologie en de focus op specifieke doelgroepen een groot groeipotentieel hebben. Ook van fitness als sport in wedstrijdverband en preventieve gezondheidszorg wordt de komende jaren veel verwacht. Het onderzoek aan de vraagzijde maakt duidelijk dat naast de 4.3 miljoen Nederlanders die nu al fitness beoefenen, er nog een grote groep Nederlanders is die van plan is om dit te gaan doen.

NL Actief, Technogym, Matrix, Life Fitness en hun partners hebben het initiatief genomen om tot een onderzoeksplan voor de fitnesssector voor de komende jaren te komen. Het onderzoek heeft tot doel om zicht te houden op de wensen van de consument, het aanbod beter af te stemmen op de vraag en producenten en aanbieders duidelijk te maken wat ze moeten of kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het van belang om met het onderzoek de maatschappelijke en economische waarde van de fitnesssector verder te onderbouwen en effecten van aangeboden diensten te evalueren.

Door de krachten te bundelen, hebben de partijen met hun onderzoek veel data kunnen genereren. Dat versterkt de kracht van het collectief, zoals recentelijk ook duidelijk werd bij de gezamenlijke inspanning om de btw-verhoging voor de ondernemende sport van tafel te krijgen. Dat is gelukt. Samenwerken speelt een belangrijke rol in het kunnen benutten van kansen voor de fitnesssector.

Bij de aanbodzijde komen de onderzoekers met vier grote groeimogelijkheden voor de fitnessbranche. Allereerst de focus op specifieke doelgroepen. De toenemende behoefte aan voorzieningen voor een vergrijzende bevolking en mensen met chronische ziekten wordt benadrukt. Fitnesscentra hebben aanzienlijke mogelijkheden om gespecialiseerde diensten aan te bieden op het gebied van preventie en welzijn. Ook de integratie van technologie gaat grote invloed hebben. De toenemende acceptatie van technologie via fitness-apps, wearables en andere digitale middelen biedt mogelijkheden voor betere interactie met klanten en gegevensverzameling. Fitness als wedstrijdsport, de zogeheten Fitraces, biedt mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. NL Actief heeft daar al op ingespeeld door de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) op te richten. En tenslotte creëert de focus op preventieve gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden voor fitnessbedrijven en samenwerkingen met zorgprofessionals.

Bij de vraagzijde valt de groei van het aantal fitnessconsumenten én het potentieel op. Sinds het begin van deze eeuw is fitness steeds populairder geworden. Niet alleen de fitnessdeelname is gegroeid, maar ook het aandeel van fitness binnen de totale sportdeelname. We zien in de periode 2001-2022 dat de wekelijkse deelname aan fitness door personen van 12-79 jaar bijna is verdubbeld (van 14% naar 27%). Er zijn meer mannen, personen van 51 jaar en ouder, hoger opgeleiden en personen uit zeer sterk stedelijke gemeenten wekelijks gaan fitnessen. De meeste mensen sporten als abonnee of lid van een fitnesscentrum of commerciële sportaanbieder (47% in 2022). Steeds meer mensen zijn (ook) alleen of in ongeorganiseerd verband gaan fitnessen (van 28% in 2012 naar 45% in 2022). Iets meer dan de helft gebruikt een elektronisch hulpmiddel, met name om de trainingsvoortgang bij te houden. Bijna een derde van de mensen die nog niet fitnessen, verwachten dat de komende 12 maanden wel te gaan doen, met name om hun conditie te verbeteren (64%), sterkere spieren te krijgen (48%), hun gezondheid te verbeteren (38%) en af te vallen (38%).

Meer informatie
De volledige onderzoeken zijn voor leden van NL Actief te downloaden via de inlog Mijn NL Actief.

Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@nlactief.nl

Blijdschap om uitkomst btw-debat: verhoging van de baan!

Het kabinet heeft besloten de omstreden btw-verhoging op sport voorlopig niet door te voeren! Na een intensieve lobby vanuit de sportsector en de oppositiepartijen, is gekozen om de geplande btw-verhoging op sport vooralsnog in de ijskast te zetten. POS, NOC*NSF, KNVB, KNLTB & NL Actief staan zeer positief tegenover dit besluit.  

De sportsector is zeer positief over het besluit van het kabinet, dit is een noodzakelijke stap in het behouden van toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport voor alle Nederlanders. De afgelopen maanden hebben vele sporters, organisaties en zorgexperts hun stem laten horen tegen deze maatregel, die de drempel om te sporten en bewegen zou verhogen. Het kabinet heeft nu laten zien open te staan voor de maatschappelijke zorgen rondom deze verhoging.

Ronald Wouters, directeur- bestuurder NL Actief: “De fitnessbranche is de vitaliteitsmotor  van ons land en biedt essentiële dienstverlening op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Dankzij dit besluit blijft sporten in een ongedwongen sfeer betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”  

Het besluit om de btw-verhoging voorlopig niet door te voeren, betekent dat sporten en bewegen voor miljoenen Nederlanders beter toegankelijk blijft. Juist in een tijd waarin we steeds meer aandacht willen besteden aan de gezondheid van de samenleving. Een verhoging van de btw op sport zou niet alleen de sportdeelname onder druk zetten, maar ook de financiële belasting verhogen voor sportondernemers, gemeentes en andere sportorganisaties.

Lodewijk Klootwijk, directeur- bestuurder POS: “We zijn heel blij met het besluit van de minister van financiën om naar een andere invulling te zoeken voor de omstreden btw- verhoging. Dit is goed nieuws voor de ruim 7 miljoen btw- belaste sporters. Het biedt ons mogelijkheid om mee te denken over oplossingen, maar geeft ons als sportondernemers ook de ruimte om ons te richten waar we goed in zijn: zoveel mogelijk mensen laten sporten en bewegen.

Hoewel dit een stap in de goede richting is, is blijvende aandacht nodig om sport toegankelijk te houden. De sportsector is vastberaden om samen met beleidsmakers te blijven werken aan een sportbeleid dat sportdeelname voor iedereen mogelijk maakt. We hopen dat deze heroverweging definitief wordt en dat er een oplossing komt die de vitaliteit van onze samenleving bevordert. Sport is immers een basisbehoefte en een investering in de gezondheid van Nederland.

Graag willen we onze dank uitspreken naar iedereen die zich heeft ingezet voor dit resultaat – van betrokken sporters, onze campagnepartners tot de experts die zich hebben uitgesproken. Samen blijven we werken aan een gezonde en toegankelijke sportsector voor iedereen!

NLFB: Nieuwe sportbond voor fitness als wedstrijdsport


PAPENDAL, 7 november 2024 – Met de opriching van de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) wordt een belangrijke stap gezet in de richting van de verdere professionalisering en popularisering van
Fitraces als sport. De NLFB gaat de ontwikkeling van deze wedstrijdvorm ondersteunen en promoten. De nieuwe sportbond heeft de ambitie om Fitraces binnen acht tot twaalf jaar internationaal erkend te krijgen als Olympische discipline.

Het sportlandschap in Nederland is het voorbije decennium ingrijpend veranderd. Bijna de helft van de Nederlanders kiest ervoor om te sporten bij ondernemende sportaanbieders. Binnen deze categorie is fitness de meest beoefende sport- en beweegvorm. Al vanaf 2001 is fitness de meest
beoefende sport door Nederlanders van 12 jaar en ouder (Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor, CBS i.s.m. RIVM 2001-2023).

Fitness wordt vooral geassocieerd met het aannemen van een vitale leefstijl en esthetische lichaamswinst. Maar steeds meer fitnessconsumenten kiezen er ook voor om deel te nemen aan Fitraces. Dit zijn wedstrijden die een combinatie van kracht, uithoudingsvermogen en functionele fitness vereisen. De deelnemers doorlopen een reeks uitdagende stations waar ze verschillende fysieke opdrachten moeten voltooien. De diversiteit en intensiteit van deze opdrachten maken Fitracewedstrijden uniek en extreem uitdagend.

Fitraces zijn in korte tijd wereldwijd uitgegroeid tot een wedstrijdvorm met steeds meer deelnemers en volgers, ook in Nederland. NL Actief, de branchevereniging van de erkende fitnessclubs in Nederland, kreeg dit jaar steeds vaker het verzoek om te kijken naar de kansen om fitness als wedstrijdsport verder uit te bouwen. Dat heeft geleid tot de oprichting van de NLFB als sportbond.

Ronald Wouters, directeur-bestuurder van NL Actief, gaat deze functie ook vervullen binnen de NLFB. “Met de NLFB spelen we in op de snelgroeiende behoefte om fitness ook in Nederland als
wedstrijdsport te promoten. De wedstrijden zijn toegankelijk voor sporters van alle niveaus, van beginners tot elite-atleten. Dit maakt Fitraces een inclusieve sport voor iedereen die zijn of haar
grenzen wil verleggen. De verwachting is dan ook dat deze sportvorm de komende jaren alleen maar verder zal groeien. Het zal bovendien een impuls geven aan het aantal mensen dat fitness beoefent en aan de fitnessaanbieders in ons land.”

Naast de organisatie van de Fitrace-competitie richt de bond zich op een breed scala aan initiatieven die zowel de sport als de sporter verder versterken. Met als doel de populariteit en toegankelijkheid van fitness te vergroten, zet de bond zich in voor een sportklimaat waarin iedereen zich welkom en ondersteund voelt. De nadruk ligt op het creëren van een veilige en inclusieve sportomgeving, waarbij de bond actief bijdraagt aan het waarborgen van de integriteit en duurzaamheid van de sport. Daarnaast biedt de bond waardevolle ondersteuning aan sportondernemingen, zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en bijdragen aan een gezonde sportcultuur.

De NLFB zet zich in om Fitraces en andere competitieve vormen van fitness verder te ontwikkelen,
waarbij de focus ligt op nationale en internationale samenwerking en professionalisering. Er zal onder meer een Nederlandse competitie komen, en de NLFB wil het Nederlands Kampioenschap Fitraces gaan organiseren.


Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald Wouters:
r.wouters@nlfb.nl

Wat is jouw beweegreden?

10 oktober 2024

Anita Witzier: “Ik wil zelf mijn boodschappen kunnen blijven doen”

Op 12 oktober, Wereldreumadag, lanceert ReumaNederland de campagne ‘Wat is jouw beweegreden?’. De campagne spoort 2,3 miljoen mensen met reuma aan om in beweging te komen én te blijven. Met aandacht voor de beperkingen die reuma, een chronische aandoening aan het bewegingsapparaat, met zich mee kan brengen. Door laagdrempelige oefeningen, tips, verhalen van lotgenoten, een netwerk van in reuma getrainde beweegprofessionals, een platform om ervaringen uit te wisselen en een nieuwe wandelevenement op 12 oktober: de Reuma Light Walk.

Voldoende en verantwoord bewegen is voor mensen met reuma extra belangrijk, maar nog veel minder vanzelfsprekend. Reuma veroorzaakt, naast pijn en vermoeidheid, progressieve schade aan gewrichten en spieren. Als je lijf tegenstribbelt, is het lastiger om in beweging te komen én te blijven. Toch is bewegen juist voor mensen met reuma ontzettend belangrijk, omdat het helpt om klachten te verminderen en mobiel te blijven.

Start Beweegcampagne

Om mensen met reuma aan te moedigen en concrete handvatten te bieden, start ReumaNederland met een campagne die inspeelt op de motivatie om te bewegen met een laagdrempelig beweegaanbod. Wat wil je kunnen (blijven) doen? Waar word jij blij van? Welke vorm van bewegen past wél bij jou?

Anita Witzier: “Bewegen begint met een reden, een doel, een horizon. Dat geldt voor een topsporter, maar ook voor mij. Ik wil bijvoorbeeld niet afhankelijk worden van andere mensen voor mijn boodschappen. Zo’n beweegreden helpt je enorm om in beweging te komen. En dat maakt je leven echt beter, zeker als je reuma hebt.”

Toegankelijke beweegopties

Via reuma.nl/bewegen is het gehele aanbod toegankelijk. Van reumavriendelijke wandelroutes op een harde ondergrond en met voldoende rustpunten tot sportscholen met instructeurs die weten hoe je met reuma kunt trainen. Van beweegvideo’s voor thuis tot een gespreksgroep om ervaringen uit te wisselen. De komende periode wordt het aanbod verder uitgebreid.

“Laagdrempelig beweegaanbod”

Jan-Willem Förch, directeur van ReumaNederland: “53% van de mensen met reuma beweegt onvoldoende, terwijl dit voor de kwaliteit van hun leven heel belangrijk is. Om hen in beweging te krijgen, starten we deze campagne. We bieden een laagdrempelig beweegaanbod dat past bij de beweegmogelijkheden van mensen met reuma, en we helpen met motivatie en vertrouwen. Daarnaast strijden we voor goede beweegzorg, zoals fysiotherapie, voor mensen met reuma”.

Over ReumaNederland

Er leven in Nederland 2,3 miljoen mensen met reuma. De beschadiging van hun gewrichten en spieren is nog steeds niet te genezen. Mensen met reuma leven met pijn, functionele beperkingen, en onbegrip in hun omgeving. Bij ReumaNederland doen we er alles aan om de pijnlijke realiteit van reuma te veranderen. Door het beeld dat over reuma bestaat bij te stellen. Mensen met reuma en hun omgeving op alle mogelijke manieren te steunen in hun dagelijkse strijd. En onderzoek naar betere behandelingen te financieren. Ons doel: reuma genezen in 2040. Reuma. Te pijnlijk om te negeren.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Valk via m.valk@reumanederland.nl of via 06-46 00 10 09

Terugblik #BeActive-campagne 2024

Arnhem, 8 oktober 2024

NL Actief lanceerde in de week van 23 t/m 29 september de #BeActive tegen kanker-campagne. Met deze actie bundelden we de krachten met de gehele fitnessbranche om ons gezamenlijk in te zetten tegen kanker.

Kanker discrimineert niet!

Kanker raakt ons allemaal; 1 op de 2 mensen in Nederland krijgt de diagnose. De ziekte discrimineert niet en kent geen grenzen wat betreft gender, kleur, religie, seksuele oriëntatie, opleidingsniveau, leeftijd of sociaal-economische status.

#BeActive tegen kanker

Met veel trots en dankbaarheid kijken we terug op de succesvolle editie van de actie. Dankzij de enthousiaste deelname van meer dan 300 fitnessclubs, studio’s en partners, hebben we samen een geweldige prestatie geleverd! Over het hele land organiseerden deze clubs en studio’s diverse workouts, waaronder een run in het Vondelpark, een fitness-triatlon, groepslessen en nog veel meer. Samen hebben we maar liefst meer dan €47.000 opgehaald voor KWF, wat ons in staat stelt een belangrijke bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker. Dit bedrag werd op zondag, 29 september, met trots overhandigd aan KWF tijdens de feestelijke afsluiting op Festyfit. Het initiatief #BeActive tegen kanker maakt deel uit van de bredere Europese campagne #BEACTIVEDAY, georganiseerd door EuropeActive en gefinancierd door de Europese Commissie. #BEACTIVEDAY is onderdeel van de Europese Sportweek.

Dank aan alle deelnemers en sponsors!

We willen niet alleen de sporters en clubs in het zonnetje zetten, maar ook onze geweldige partners. Zonder hun bijdrage zou het succes van deze campagne niet mogelijk zijn geweest. Veel van hen hebben op verschillende manieren het doel gesteund, zowel financieel als door het organiseren van hun eigen initiatieven. Dankzij hun inzet konden we dit evenement groots opzetten en zijn er prachtige donaties gedaan. We zijn ontzettend trots op wat we met elkaar hebben bereikt.

Waar gaat het opgehaalde bedrag voor KWF naartoe?

Met een opbrengst van meer dan €47.000 kunnen we een waardevolle bijdrage leveren aan het belangrijke werk van KWF. Het opgehaalde bedrag zal op diverse manieren worden ingezet, allemaal met één doel: het bestrijden van kanker en het verbeteren van het leven van mensen die hiermee te maken krijgen. Dit geld gaat naar cruciale projecten, zoals onderzoek naar nieuwe kankerbehandelingen, voorlichting en preventie om de risico’s op kanker te verminderen, ondersteuning voor patiënten en hun naasten en het verbeteren van de zorg en levenskwaliteit tijdens en na de behandelingen.

Naarmate we terugblikken op het succes van de #BeActive tegen kanker-campagne, realiseren we ons hoeveel we als branche kunnen betekenen wanneer we onze krachten bundelen. De samenwerking met KWF tijdens deze campagne is niet slechts een eenmalig initiatief; het markeert een eerste stap in een langdurige samenwerking.

NL Actief

Dutch Fitness Awards 2024/2025

De Dutch Fitness Awards inspireert de branche door uitblinkers een prachtig podium te bieden. Dit kan door middel van publieksprijzen of Vakjury Awards, beoordeeld door een vakjury. 

Publieksprijzen

Bij de Publieksprijzen maken fitnessclubs en personal trainers kans op een felbegeerde Dutch Fitness Award in hun gemeente, provincie en ook landelijk. Er zijn niet alleen Awards voor genomineerden met de meeste stemmen, maar juist ook Awards voor fitnessclubs en personal trainers met de beste waardering.
Meld hier je fitnessclub aan >>
Meld je hier aan als personal trainer >>

Vakjury Awards

Vanaf nu kun je jouw club aanmelden voor maar liefst 5 Vakjury Awards. Dit jaar zijn de volgende categorieën beschikbaar:

  • Allround Fitnessclub van het Jaar
  • Personal Trainer van het Jaar
  • Boutique Fitnessclub van het Jaar
  • Bootcamp & Crossfit van het Jaar
  • Meest Klantgerichte Club van het Jaar

Aanmelden voor de Vakjury Awards kan tot en met 1 november 2024

Meld je hier aan voor de Vakjury Awards >>

Save the Date: Award Uitreiking:

Reserveer alvast 20 januari 2025 in je agenda. Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking opnieuw plaats in Theater Figi in Zeist.