Spring naar content

Ondernemende sport favoriet bij mensen met een minder goede gezondheid 

Nieuwe RIVM-cijfers tonen maatschappelijk belang van de ondernemende sport.

Hoe slechter Nederlanders hun gezondheid ervaren, hoe vaker ze sporten bij sportondernemers in plaats van bijvoorbeeld verenigingen. Zo blijkt uit nieuwe RIVM-data dat van de mensen die wél sporten en hun gezondheid als slecht ervaren, maar liefst 38% kiest voor een abonnement bij een sportondernemer ten opzichte van 18% voor een lidmaatschap bij een vereniging.

Flexibel, persoonlijk en laagdrempelig

Sporten bij ondernemers sluit beter aan bij persoonlijke wensen en belastbaarheid. Het sport- en beweegaanbod is flexibel, toegankelijk en gemakkelijk in te passen in het dagelijks leven, volgens onderzoek van het Mulier Instituut.

Chronische aandoening of beperking? Sportondernemers maken bewegen mogelijk

Mensen met een chronische aandoening en beperking hebben 1,6 keer vaker een abonnement bij een fitnesscentrum, zwembad of andere sportaanbieder, dan een lidmaatschap bij een vereniging. Vooral fitness (29%), zwemmen (10%) en yoga (6%) zijn populair onder deze doelgroep. 

Zo licht Ronald Wouters, directeur-bestuurder bij fitnessbranche NL Actief, toe: “Dankzij de landelijke dekking van sportscholen én de inzet van goed opgeleide instructeurs kunnen sportondernemers maatwerk leveren voor elke doelgroep. Juist mensen die hun gezondheid als minder goed ervaren profiteren hiervan: persoonlijke begeleiding en toegankelijk aanbod maken het verschil om in beweging te blijven.” 

Ook zwemmen is een geschikte sport voor uiteenlopende doelgroepen. “Zwemmen helpt mensen met een chronische aandoening of mensen die minder mobiel zijn om hun spierkracht, mobiliteit en conditie te verbeteren, terwijl de gewrichten minimaal worden belast,” zegt Evert Jan Siderius, voorzitter Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ). “Veel zwembaden bieden hiervoor speciale programma’s of lessen aan, waar gretig gebruik van wordt gemaakt.” 

Vernieuwende vormen van bewegen

Sportondernemers ontwikkelen continu nieuwe vormen van bewegen voor speciale doelgroepen, zoals klimmen voor mensen met Parkinson of MS, reumavriendelijke fitnessprogramma’s en sportlessen speciaal voor 65-plussers, met bijvoorbeeld padel of freerunning. 

“Dit soort initiatieven laten zien hoe sportondernemers telkens weer nieuwe manieren vinden om méér mensen in beweging te krijgen én te houden,” aldus Lodewijk Klootwijk, directeur-bestuurder van sportkoepel POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders). “De RIVM-cijfers benadrukken het maatschappelijke belang van de ondernemende sport om sport en bewegen óók voor deze doelgroepen toegankelijk en aantrekkelijk te maken. Dit maakt hét verschil tussen letterlijk aan de zijlijn staan of actief meedoen.” 

Lees meer over het onderzoek van het Mulier Instituut >>

Europese toegankelijkheidswet (EAA) van kracht: gevolgen voor bedrijven met digitale producten en diensten

Sinds 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) officieel van kracht. Deze Europese wet verplicht bedrijven die digitale producten of diensten aan consumenten aanbieden om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De wet geldt in alle lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland, en heeft grote gevolgen voor het midden- en kleinbedrijf.

De wetgeving stelt onder meer eisen aan digitale toepassingen zoals webwinkels, apps, betaalautomaten, klantenservicesystemen en media-interfaces. Digitale diensten en producten moeten zodanig ontworpen zijn dat ze bruikbaar zijn voor mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking. Denk daarbij aan het verbeteren van navigatie, het aanbieden van ondertiteling of het aanpassen van volume en snelheid van audio.

Volgens Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW en MKB-Nederland, vereist deze wet een fundamentele omslag. “De EAA raakt de hele bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om technische aanpassingen, maar om een bredere benadering waarbij toegankelijkheid wordt meegenomen in alle bedrijfsprocessen: van productontwikkeling tot communicatie en klantenservice.”

Ondersteuning voor mkb via scan en e-learnings

Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland ondersteunt ondernemers bij het naleven van de nieuwe wetgeving. Bedrijven kunnen via mkbtoegankelijk.nl/eaa-scan een digitale toegankelijkheidsscan doen die inzicht geeft in de mate waarin zij voldoen aan de EAA. Ook zijn er  e-learnings beschikbaar, gericht op verschillende functies binnen een organisatie, zoals product owners, front-end developers, UX-designers en content creators. Deze middelen zijn bedoeld om toegankelijkheid op een praktische en laagdrempelige manier te integreren in het dagelijkse werk.

Uitzonderingen

De EAA is van toepassing op bedrijven die producten en diensten aanbieden aan consumenten. Organisaties die uitsluitend business-to-business opereren vallen buiten de reikwijdte van de wet. Voor kleine bedrijven, met minder dan tien medewerkers en een jaaromzet onder de twee miljoen euro, geldt een uitzondering voor digitale diensten. Voor digitale producten blijft de verplichting onverminderd gelden.

Gedeelde verantwoordelijkheid in de keten

De verantwoordelijkheid voor naleving ligt niet alleen bij producenten, maar ook bij verkopende partijen. Zo moet een fabrikant zorgen dat een product aan de toegankelijkheidseisen voldoet voordat het op de Europese markt wordt gebracht, terwijl een retailer moet controleren of het aanbod daadwerkelijk aan de eisen voldoet voordat het aan de consument wordt verkocht. Toegankelijkheid is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Nabih wijst erop dat de wet niet alleen verplichtingen oplegt, maar ook kansen biedt. Onderzoek laat zien dat Nederlandse webwinkels jaarlijks miljarden euro’s aan omzet mislopen door digitale drempels die consumenten met een beperking uitsluiten. “Toegankelijkheid is in de kern inclusief ondernemen. Bedrijven die daar vandaag serieus op inzetten, plukken daar morgen de vruchten van. Niet alleen in maatschappelijke zin, maar ook economisch.”

Virtuagym lanceert MAX AI: AI-gedreven coaching voor sportscholen en trainers

Nieuwe AI-oplossing maakt het mogelijk om binnen 20 seconden gepersonaliseerde trainingsplannen te maken, zodat fitnessbedrijven en trainers coaching voor iedereen toegankelijk kunnen maken.

27 augustus 2025, Amsterdam, Nederland

  • MAX AI Coach brengt AI-gestuurde trainingsplannen naar de Virtuagym Coach-app, die in de App Store en Google Play gemiddeld 4,5 sterren scoort.
  • Het stelt coaches in staat om binnen 20 seconden gepersonaliseerde trainingsschema’s te maken, met behulp van Virtuagym’s bibliotheek van 6.000+ 3D-geanimeerde oefeningen.
  • MAX AI houdt rekening met een brede set klantprofielgegevens en de input van de trainer. Trainers behouden altijd de volledige controle en kunnen AI-gegenereerde plannen naar wens aanpassen en verfijnen.
  • MAX AI Coach is de eerste stap binnen Virtuagym’s bredere AI-first strategie. Toekomstige updates omvatten AI-gestuurde maaltijdplanning, contentcreatie en bedrijfsinzichten.
  • Dankzij deze AI coaching kunnen fitnessbedrijven alle klanten gepersonaliseerde begeleiding bieden tegen een fractie van de kosten en wordt personal coaching echt toegankelijk gemaakt voor iedereen.

Virtuagym, wereldwijd aanbieder van toonaangevende alles-in-één gezondheids- en fitnesssoftware, introduceert een nieuwe AI-coachingoplossing MAX AI Coach. Deze tool integreert kunstmatige intelligentie direct in Virtuagym’s coachingsplatform en de bibliotheek met meer dan 6.000 3D-geanimeerde oefeningen. Trainers kunnen hiermee binnen 20 seconden persoonlijke trainingsplannen genereren.

In 2023 lanceerde het bedrijf al als een van de eersten een AI Workout Generator voor consumenten. Na twee jaar testen en continu verbeteren, brengt MAX AI Coach nu de kracht van AI-gedreven trainingsplannen naar de 10.000+ zakelijke klanten van Virtuagym. Daarmee kunnen zij sneller, slimmer en schaalbaarder coachen.

AI-gedreven coaching voor professionals — ontworpen voor flexibiliteit

MAX AI Coach stelt trainers in staat om gepersonaliseerde trainingsplannen te maken op basis van klantprofielen en specifieke wensen, zoals trainingsfrequentie, type oefeningen, beschikbare materialen, blessures en voorkeur voor trainingsstijlen zoals supersets of circuits. De AI levert vervolgens een volledig uitgewerkt plan met duidelijke namen en instructies, geïntegreerd in Virtuagym’s coachingsplatform. Dit bevat onder meer 3D-animaties van oefeningen en uitgebreide voortgangsregistratie.

Trainers houden altijd de volledige controle: zij kunnen de gegenereerde schema’s aanpassen, sets of herhalingen wijzigen of alternatieve AI-versies opvragen. Zodra het plan naar wens is, kan het direct worden toegewezen aan klanten via Virtuagym’s geïntegreerde ecosysteem — inclusief voortgangsregistratie, voedingscoaching, challenges en meer.

“De lancering van MAX AI Coach is een belangrijke stap in onze missie om persoonlijke coaching schaalbaarder en effectiever te maken,” zegt Hugo Braam, CEO en medeoprichter van Virtuagym. “Fitnessbedrijven worstelen met het vinden van goed personeel en hebben een constante behoefte aan meer efficiëntie. MAX AI Coach maakt het mogelijk om hoogwaardige, persoonlijke coaching grootschalig aan te bieden, zonder in te leveren op kwaliteit.”

Vooroplopen in de AI-revolutie

Twee jaar na de lancering van de AI Workout Builder voor consumenten zet Virtuagym met de introductie van de MAX AI Coach een volgende grote stap. Deze mijlpaal onderstreept de bredere strategie van het bedrijf om kunstmatige intelligentie nog sterker te integreren in het volledige softwareplatform – van clubmanagement tot coaching en ledenbinding.

Toekomstige updates integreren MAX AI Coach ook in Virtuagym’s onlangs gelanceerde body composition kiosk, zodat leden trainingsplannen ontvangen die rekening houden met hun fitheid en lichaamssamenstelling. Daarnaast werkt het bedrijf aan AI-gedreven voedingsplannen en voedingscoaching via de Virtuagym Food app en vele andere innovaties die in ontwikkeling zijn.

“Met Virtuagym MAX als onze geïntegreerde AI-assistent zetten we in op een AI-first strategie, waarmee onze klanten de volle potentie van AI kunnen benutten,” aldus Hugo Braam. “We voegen lagen van AI en gamification toe aan de duizenden datapunten die ons platform genereert via lichaamssamenstellingsmetingen, wearables en voedings- en trainingsdata. Zo kunnen we leden op een manier begrijpen en ondersteunen die nooit eerder mogelijk was. Het is een veelbelovende toekomst en we zijn trots dat wij hierin voorop mogen lopen.”

Met de introductie van Virtuagym MAX zet Virtuagym haar missie voort om een gezonder en gelukkiger leven voor iedereen mogelijk te maken, door zowel bedrijven als individuen te ondersteunen met haar oplossingen. MAX AI Coach is nu gratis beschikbaar als onderdeel van Virtuagym’s coachingoplossing, waarmee trainers in de Virtuagym Coach App eenvoudig gepersonaliseerde trainingsplannen kunnen genereren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Sport op de landelijke politieke agenda

In aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen op 29 oktober 2025 start de gezamenlijke sportsector vandaag de politieke campagne ‘Sport gaat niet vanzelf’. Doel is om het thema sport en bewegen te agenderen bij de politiek in Den Haag. In een eerder stadium gaf de sportsector al input op de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Tijdens de campagneperiode zetten we sport op de radar van politici, brengen topsporters lijsttrekkers in beweging en stimuleren we sportclubs om in actie te komen.

Sport brengt ons samen, maakt ons weerbaar en sterk. Sport en bewegen geeft Nederland plezier, vitaliteit en perspectief. Samen worden we fysiek en mentaal gezond. Samen juichen we voor de prestaties van onze (top)sporters. Sport is belangrijker dan ooit in tijden van verschillen, onzekerheid en in een samenleving waar niet iedereen gelijke kansen heeft. Waar onze leefomgeving en gezondheid steeds meer onder druk staan.

Oproep

Daarom doet de gezamenlijke sportsector, namens 10 miljoen sporters in ons land, een oproep aan de politiek in Den Haag: Kom in beweging. Benut de kracht van sport voor een sterker Nederland! In het onderwijs, de gezondheidszorg, bij het inrichten van de publieke ruimte en in het natuurbeleid. Maak van sport en bewegen een wettelijk recht voor iedereen. Investeer in sport.

Campagne

Voor de campagne slaan NOC*NSF, KNVB, POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders), MOS (Maatschappelijke Organisaties in de Sport), Sportkracht 12 en Sportbedrijven Nederland de handen ineen. Met de campagne ‘Sport gaat niet vanzelf’ zetten we samen kracht achter onze boodschap.

Doe mee!

De sportsector is groot. Laat samen een stevig geluid horen en doe mee! Als brancheorganisatie, ondernemende sportaanbieder of sportorganisatie heb je regelmatig te maken met het beleid dat in Den Haag of de gemeente wordt gemaakt. Deel en like de campagne op jouw sociale kanalen. En ben je lid van een politieke partij, of is je buurman, goede vriend of oom politiek actief? Wijs hen op het thema sport. Dat kun je doen voor de Tweede Kamerverkiezingen, maar ook alvast voor de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026.

Meer informatie

Wil je meer weten over de oproep van de sportsector aan de politiek? Klik hier >>

BTW-VERHOGING OP SPORT DEFINITIEF VAN DE BAAN

Arnhem, 17 april 2025

De sport- en beweegsector is opgelucht en verheugd dat de voorgenomen btw-verhoging op sport definitief van tafel is. Daarmee houdt het kabinet zich aan de eerdere belofte om het btw-tarief voor sport, cultuur en boeken op 9 procent te houden. Sporten blijft daarmee toegankelijk en betaalbaar voor miljoenen Nederlanders.

Een eerder besluit om de btw op sport te verhogen tot 21 procent, ging na brede protesten uit de sport van tafel.  Sporters en sportondernemers uit heel Nederland lieten massaal van zich horen, onder meer met acties in Den Haag en een landelijke open brief, ondertekend door meer dan 60 topsporters.

DE KRACHT VAN SPORT EN BEWEGEN

Sportbeoefening is belangrijk voor Nederland. Door sport verleggen we grenzen. Sporten en bewegen houden ons gezond, waardoor de zorgkosten minder hoeven te stijgen. Bovendien verbindt sport ons en brengt het ons dichter bij elkaar. 

Naar aanleiding van de geplande verhoging van het btw-tarief hebben sporters in heel Nederland daarom massaal van zich laten horen om Nederland in beweging te houden. Gezamenlijk hebben wij de politiek opgeroepen: “Nederland verliest met een btw-verhoging op sport! Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”

BLIJVEN INVESTEREN IN STERK SPORTKLIMAAT

De sport- en beweegsector benadrukt het belang van blijvende samenwerking om de maatschappelijke waarde van sport zichtbaar te blijven maken voor politici, zodat zij die betrekken bij hun beleidsbesluiten. Ook in de toekomst moeten we ons blijven inzetten voor een sterk sportklimaat waarin sport en beweging voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en bereikbaar zijn.

SAMEN MAKEN WE HET VERSCHIL

Dankzij de massale inzet van sporters, sportaanbieders, bonden, branches, betrokken politici én de steun uit de samenleving, blijft sporten betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Speciale dank aan alle betrokkenen — van de organisaties achter de campagne Nederland Verliest, bondgenoten van de Geen hogere btw-campagne tot de sporters en zorgprofessionals die hun stem lieten horen tijdens het sportontbijt. Samen hebben we écht het verschil gemaakt.

Laten we samen blijven bouwen aan een sterk, gezond en toegankelijk sport- en beweeglandschap voor iedereen!

Concrete tips voor het werken met zzp’ers in de sport

Arnhem, 16 april 2025

Is er sprake van een zzp’er of is het toch schijnzelfstandigheid? Vanaf 1 januari 2025 wordt er strenger gecontroleerd of arbeidsrelaties tussen opdrachtgevers en zzp’ers voldoen aan de Wet DBA. Een belangrijke ontwikkeling voor de ondernemende sportsector, omdat hier veel zzp’ers in werken. Met deze concrete tips, van advocaat arbeidsrecht en sportrecht Babs Dubois-Van Kleef, ga je na of je voldoet aan de Wet DBA.

Tips voor werken met zzp’ers

1. Er bestaat geen helder ja-of nee-antwoord of iemand daadwerkelijk een zelfstandige is.

Het is namelijk een zogeheten ‘holistische’ toets op basis van verschillende omstandigheden (Hoge Raad, Deliveroo-arrest). Het betreft een beoordeling van de gehele situatie, en niet alleen van de losse onderdelen. Dit betekent dat alle feiten en omstandigheden van belang zijn bij het bepalen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Alles moet in onderling verband worden beoordeeld, dus niet één enkel feit of één enkele omstandigheid is beslissend.

2. Maak tot en met september 2029 gebruik van de voor sport beschikbare modelovereenkomst.

Op de website van Werkgevers in de Sport (WOS) vind je onder het kopje ‘Overeenkomsten van opdracht (ZZP)’ specifieke modelovereenkomsten voor het werken met zzp’ers in de sport, met aanvullende toelichting bij de verschillende overeenkomsten .

Let bij het gebruik hiervan wel op dat:

  • de geel gearceerde tekst in de modelovereenkomst ongewijzigd moet worden opgenomen in de overeenkomst;
  • het gebruik van het model geen absolute garantie geeft: er moet ook feitelijk gewerkt worden zoals in de opdrachtovereenkomst staat opgenomen.

3. Vraag jezelf per opdrachtovereenkomst af hoe deze zich verhoudt ten opzichte van deze 9 criteria:

In het onder punt 1 genoemde Deliveroo-arrest oordeelde de Hoge Raad dat er bij die beoordeling onder andere onderstaande 9 criteria van belang kunnen zijn. Ook de Belastingdienst maakt gebruik van dezelfde criteria:

  • de aard en duur van de werkzaamheden;
  • de manier waarop de werkzaamheden en werktijden zijn bepaald;
  • de mate waarin de werkzaamheden én de opdrachtnemer onderdeel zijn van de organisatie van de opdrachtgever;
  • wel of geen verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  • de manier waarop afspraken tot stand zijn gekomen;
  • de manier waarop de beloning is bepaald en wordt uitbetaald;
  • de hoogte van de beloning;
  • de mate waarin de opdrachtnemer bij de opdracht commercieel risico loopt;
  • de mate waarin de opdrachtnemer zich als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld: wat doet de opdrachtnemer om opdrachten en een goede naam te krijgen, hoe behandelt de Belastingdienst de opdrachtnemer, wat is het aantal opdrachtgevers en hoelang werkt de opdrachtnemer meestal voor een opdrachtgever?

4. Let op deze voorwaarden om gevolg te geven aan een ‘echte’ opdrachtovereenkomst:

Ongeacht de benaming van de overeenkomst of het gebruik van de modelovereenkomst moeten partijen feitelijk gevolg geven aan een ‘echte’ opdrachtovereenkomst. Let er bij het aangaan van de opdracht met name op of:

  • de opdrachtnemer ook andere opdrachten heeft;
  • deze de vrijheid heeft om de eigen werktijden te bepalen;
  • de opdrachtnemer economisch gezien risico loopt bij een slechte uitvoering van de opdracht;
  • de opdrachtnemer onderhandelingsruimte heeft gehad ten tijde van het aangaan van de overeenkomst (bijvoorbeeld over de hoogte van het salaris of andere voorwaarden);
  • de opdracht organisatorisch is ingebed in de werkzaamheden of dat het een incidentele werkzaamheid betreft.

5. Is er aan één voorwaarde niet voldaan? Geen paniek.

Ook indien aan één van de voorwaarden niet voldaan is, hoeft dat niet gelijk te betekenen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Zie tip 1: het blijft immers een holistische toets.

6. Een tussen-bv is geen oplossing om de Wet DBA te omzeilen.

Het gebruikmaken van een tussen-bv (een bv waarbinnen geen activiteiten plaatsvinden) lijkt geen oplossing om de Wet DBA te omzeilen: de Belastingdienst kijkt hier als het ware doorheen. Een tussen-bv kan worden gebruikt om het te laten lijken alsof de zzp’er niet rechtstreeks als werknemer voor de opdrachtgever werkt, maar via de tussen-bv.

7. Bij twijfel over een bestaande opdracht: ga in gesprek met de opdrachtnemer over een andere vormgeving van de opdracht.

Ga bij twijfel over een bestaande opdracht altijd in gesprek met de opdrachtnemer en kijk of je een andere vorm aan de opdracht kunt geven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Het Nationale Sportdebat

Eerste ideeëndebat over maatschappelijke waarde van sport

Bussum, 3 april 2025 – Op 8 mei 2025 organiseert IVRM Sport de eerste editie van Het Nationale Sportdebat. Dit ideeëndebat brengt experts, beleidsmakers, bedrijven en sportorganisaties op uitnodiging samen om ideeën te ontwikkelen die de kracht van sport ten volle benutten. Een kracht die verder gaat dan de wedstrijd van aanstaand weekend en sociale verandering mogelijk maakt. Het Nationale Sportdebat start om 13.30 uur en vindt plaats bij Move Amsterdam (naast het Olympisch Stadion).

Thema’s die tijdens het debat centraal staan:

  • Hoe maken we de maatschappelijke waarde van sport beter zichtbaar?
  • Hoe kan sponsoring verder gaan dan branding en zichtbare maatschappelijke impact maken?
  • Hoe benutten we sport optimaal als instrument voor een gezondere en inclusievere samenleving? Wat is de waarde daarvan voor sponsors, media en de maatschappij?
  • Hoe kan de sport meer profiteren van de eigen waarde?

Het Nationale Sportdebat is een platform voor dialoog en samenwerking, waar experts en leiders uit verschillende sectoren samenkomen om de maatschappelijke impact van sport te onderzoeken en te versterken. IVRM Sport brengt topdenkers, sporters, sponsors en mediamakers samen om antwoorden te vinden. Met bijdragen van: Tom van ’t Hek (Voorzitter Nederlandse Sportraad), Esther Vergeer (chef de mission Paralympische ploeg); Jan de Jong (directeur Eredivisie CV), Joost Zuure (director Corporate Affairs Nederlandse Loterij), Karin van Bijsterveld (advocaat, sportbestuurder en senator JA21), Els Dijkhuizen (Global Communication Director Sponsorships Heineken), Wanda de Kanter (voorzitter Rookpreventie Jeugd), Leo Hensen (Directeur Marketing & Communications Odido), Kim Lammers (Olympisch hockeykampioen, duurzaam ondernemer, columnist en spreker), Peter Sprenger (Directeur Techonomy en voorzitter Nederlandse volleybalbond), Lodewijk Klootwijk (directeur Platform Ondernemende Sportaanbieders) en anderen. Peter Heerschop trapt af.

Over IVRM Sport

IVRM Sport is een initiatief van IVRM Reputatie en legt zich toe op het aantrekkelijker maken van sport door het verhogen van de reputatiewaarde van sport, sportorganisaties en sponsors. Het Nationale Sportdebat wordt georganiseerd door IVRM in samenwerking met Nederlandse Loterij, Sqiffer, NL Actief, ALLsportsradio en Move Amsterdam.

Voor meer informatie, ga naar www.ivrm.nl

NLFB organiseert eerste nationale competitie en NK Fitrace

Arnhem, 25 maart 2025

Fitness als wedstrijdsport is een trend die niet meer te negeren valt. Dit jaar zal de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) een nationale Fitracecompetitie lanceren en het eerste NK Fitrace organiseren. Alle fitnessclubs kunnen hieraan deelnemen.

De Fitracesport heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een fenomeen binnen de fitnessbranche. De verwachting is dat deze sportvorm de komende jaren nog verder zal groeien. De oprichting van de NLFB is dan ook een antwoord op de toenemende populariteit van fitnesswedstrijden, oftewel Fitraces. De NLFB heeft als doel de Fitracesport te ondersteunen en te professionaliseren. 

Waarom Fitracecompetitie?

De Fitracecompetitie is de perfecte manier om de betrokkenheid van leden bij je club te vergroten, de club zichtbaar te maken en nieuwe leden aan te trekken. Of je nu een kleinschalige club bent of een grotere club runt, de Fitracecompetitie biedt voor ieder wat wils. Het is toegankelijk voor sporters van alle niveaus, van beginners tot elite-atleten, en vereist geen grote investeringen in extra apparatuur. Je kunt de competitie direct implementeren in jouw club.

De kracht van de Fitracecompetitie zit in de flexibiliteit. De trainingen kunnen worden afgestemd op de behoeften van de leden, zonder dat de clubinfrastructuur ingrijpend hoeft te worden aangepast. Dit maakt het voor ondernemers makkelijk om een competitieve sfeer te creëren zonder extra kosten of complexiteit.

Boost voor ledenbehoud en groei

De Fitracecompetitie biedt directe voordelen voor clubs. Leden die deelnemen aan de competitie blijven actief en gemotiveerd, ook tijdens de zomermaanden. Dit helpt clubs niet alleen om leden te behouden, maar vergroot ook de kans op ledengroei. Sporters uit de regio, op zoek naar een uitdagende training, kunnen bij jouw club terecht om mee te doen aan deze nieuwe, toegankelijke competitie. Bovendien draagt de competitie bij aan sterke community-building in de club. Door leden samen te laten trainen richting het Fitrace-event aan het einde van het jaar, creëer je als club een hechte groep die elkaar uitdaagt en samen traint.

Eenvoudige en kosteloze deelname NL Actief clubs

De bij NL Actief en NLFB aangesloten clubs kunnen kosteloos deelnemen aan de Fitracecompetitie. De NLFB biedt tools waarmee je de competitie eenvoudig kunt opzetten en uitvoeren in jouw club. Je hoeft geen nieuwe apparatuur aan te schaffen, aangezien de oefeningen zijn ontworpen om uitdagend te zijn met minimale investeringen. Dit maakt het voor ondernemers een laagdrempelige en haalbare kans.

De digitale registratie van scores stelt clubs in staat om prestaties bij te houden en te vergelijken, zonder dat leden naar een andere locatie hoeven te reizen. Dit verlaagt de drempel voor deelname en vergroot de toegankelijkheid van de competitie.

Eindejaar Fitrace-event en het Nederlands Kampioenschap

Eind 2025 organiseert de NLFB een groot Fitrace-event als afsluiting van de competitie, waarbij ook het eerste Nederlands Kampioenschap Fitrace zal plaatsvinden. Dit evenement is toegankelijk voor deelnemers van elk niveau en van elke leeftijd. Of je nu een beginnende sporter bent of een ervaren atleet, er is voor iedereen een kans om deel te nemen en zich te meten met anderen. 

De toekomst van de Fitracesport in Nederland

De lancering van de Fitracecompetitie markeert een belangrijke stap in de toekomst van fitness als competitiesport in Nederland. Het is een kans voor clubs om hun leden uit te dagen, hun aanbod te verrijken en hun club te positioneren als een vooruitstrevende speler in de fitnessbranche.

De NLFB heeft de ambitie om de Fitracecompetitie in de komende jaren verder uit te breiden. Dit is het moment om voorop te lopen in deze beweging. Door je club aan te melden voor de competitie, geef je je leden de kans om zich te meten met anderen, verbeter je hun fitheid en trek je nieuwe sporters aan die op zoek zijn naar een uitdaging.

Wil jij deelnemen aan de competitie en is jouw club nog niet aangesloten bij de bond? Klik dan op onderstaande link en word geassocieerd lid van de bond. Voor leden van NL Actief is dit helemaal gratis! 

Twijfel je nog? Stuur dan een mailtje naar info@nlfb.nl en onze adviseur neemt contact met je op om alles door te spreken. Mis deze kans niet en doe mee!

The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en de Nederlandse Fitnessbond bundelen krachten voor innovatieve samenwerking

Persbericht

Arnhem, 6 maart 2025 – The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en de Nederlandse Fitnessbond (NLFB) hebben een langdurige samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Dit partnerschap richt zich op het ontwikkelen van innovatieve tools en voedingsprogramma’s die prestaties, gezondheid en coaching in de fitnessbranche naar een hoger niveau tillen. Door voeding en training op een slimme manier te integreren, krijgen zowel fitnessprofessionals als sporters betere ondersteuning bij het behalen van hun doelen.

Gezamenlijke visie en innovatie als basis van de samenwerking

De samenwerking tussen The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en NLFB, is gebaseerd op een gedeelde visie: het ontwikkelen van een innovatieve en toegankelijke manier om voeding en coaching te integreren in de Nederlandse fitnessbranche. Deze samenwerking combineert de expertise van FoodCoach met het brede netwerk en de opleidingsstructuur van NL Actief.

Voor fitnessprofessionals biedt The Athlete’s FoodCoach de mogelijkheden om hun sporters nog beter te begeleiden op voedingsvlak. Door een hoop rekenwerk uit handen te nemen, kan de coach zich focussen op het verbetergesprek met de sporter. Zo kunnen meer sporters tegelijkertijd van persoonlijk advies worden voorzien. Elke maaltijd wordt een verbeterkans, omdat FoodCoach helpt om het plan direct te vertalen naar een lekkere voedzame maaltijd.

“Deze samenwerking is uniek, omdat we door onze krachten te bundelen, samen bouwen aan een duurzame en innovatieve oplossing voor de fitnessbranche,” aldus Robert Jan Koens van The Athlete’s FoodCoach. “Door voeding en training op een slimme manier te combineren, kunnen fitnessprofessionals effectiever coachen en meer sporters persoonlijk begeleiden. Terwijl de sporters zelf op een toegankelijke manier slimmer eten en zo nog meer plezier uit hun sport halen.”

Toekomstige ontwikkelingen en gezamenlijke groei

Om de effectiviteit van de samenwerking te waarborgen, worden er periodieke evaluatiemomenten ingevoerd. Hierbij wordt gebruikersfeedback verzameld om de voedingsprogramma’s verder te optimaliseren. “Dit is een dynamisch proces waarin we blijven leren en ontwikkelen, samen met de gebruikers, fitnessprofessionals, sporters en ondernemers,” zegt Ronald Wouters van NL Actief. “We zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking een blijvende impact zal hebben op de manier waarop voeding en training in de fitnessbranche worden gecombineerd.”

Met deze strategische samenwerking zetten The Athlete’s FoodCoach, NL Actief en NLFB een belangrijke stap in de professionalisering en innovatie van de Nederlandse fitnessbranche. Door de gezamenlijke ontwikkeling van tools, opleidingen en consumentgerichte programma’s, worden fitnessprofessionals en sporters beter ondersteund in hun streven naar optimale prestaties en een gezondere leefstijl.


Over The Athlete’s FoodCoach

The Athlete’s FoodCoach heeft de afgelopen jaren een revolutie ontketend in de sport. Samen met topteams en partners zoals Team Visma | Lease a Bike, PSV en Red Bull hebben we laten zien dat optimale voeding hét fundament is voor topprestaties. Elke maaltijd is een kans om beter te worden. Nu brengen we deze bewezen aanpak naar de fitnessbranche, zodat coaches en atleten van alle niveaus slimmer kunnen eten en beter kunnen presteren. Ontdek hoe voeding het verschil maakt in jouw prestaties: www.theathletesfoodcoach.com

Over de NLFB

Op dit moment doen zo’n 4,3 miljoen mensen in Nederland aan fitness. Eén van de meest opvallende ontwikkelingen in de fitnessbranche is de opkomst van fitnesswedstrijden, ook wel Fitraces genoemd. De Fitracesport is in korte tijd uitgegroeid tot een fenomeen en de verwachting is dat deze sportvorm in de nabije toekomst verder zal groeien. De Nederlandse Fitnessbond (NLFB) is opgericht vanuit de ambitie om de groeiende populariteit van Fitraces te ondersteunen en te professionaliseren. De NLFB is er voor de sporter en zet zich in om fitness in al haar vormen te promoten als een essentieel onderdeel van een gezond en actief leven.
www.fitnessbond.nl

MKB-Nederland en VWS op werkbezoek bij Healthclub Juliën

Arnhem, 12 februari 2025

Sportondernemers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder Nederland. Die boodschap stond vrijdag 7 februari centraal tijdens het werkbezoek van Algemeen directeur van MKB-Nederland, Leendert-Jan Visser, en plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, Miranda Vroom aan Healthclub Juliën in Lienden, een van de meest vooruitstrevende healthclubs van ons land.

Een van de meest vooruitstrevende healthclubs

Het doel van de middag was om gezamenlijk meer inzicht te krijgen in de succesvolle ontwikkeling van Healthclub Juliën. Op uitnodiging van Ronald Wouters (NL Actief) en Lodewijk Klootwijk (POS) werd een kijkje genomen bij Juliën, dat mensen in de wijde regio helpt zowel sportief, preventief als curatief aan hun gezondheid en leefstijl te werken.

Lodewijk Klootwijk benadrukte de potentie van ondernemende sport: “De ondernemende sport is uitermate geschikt om sport in te zetten als middel voor een ander probleem, zelfs regelmatig als medicijn voor een ziekte. De potentie is enorm en als je dat optelt bij de uitdaging die de zorg heeft, dan is een oplossing snel gevonden.”

Gezondheid en preventie als speerpunten

Het werkbezoek sluit aan bij de Ondernemersagenda van MKB-Nederland, waarin uitvoerig staat welke belangrijke rol sportondernemers (kunnen) spelen bij preventie en gezondheid. Tijdens het bezoek is er onder andere besproken welke bouwstenen nodig zijn voor een gezonder Nederland en welke rol het MKB kan vervullen als het om preventie en gezondheid van de bevolking gaat.

“We moeten in Nederland gezonder leven: meer bewegen, gezonder eten, meer inzetten op preventie en vitaliteit. Ook om de druk op de toch al overbelaste zorg te verlichten,” onderstreepte Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Ondernemers in de sport hebben hiervoor oplossingen, maar we kunnen de brede maatschappelijke waarde van sport nog veel beter benutten. Dat vraagt onder meer om meer en betere publiek-private samenwerking. Daarnaast zou de overheid ook geen barrières in de fiscaliteit moeten opwerpen voor werkgevers die willen investeren in de vitaliteit van hun medewerkers.”

Informele setting met rondleiding

De bijeenkomst had een informeel karakter en bestond onder meer uit een rondleiding door Healthclub Juliën, verzorgd door de eigenaar Juliën Slikke. Hij benadrukte het belang van samenwerking in de zorg: “Een veel betere samenwerking tussen de 0e-lijn en de eerstelijnszorg is essentieel om Nederland gezond(er) te krijgen. Het komt eropaan te dúrven en vóóruit te denken. Langdurig investeren in preventie, dat is de sleutel voor succes.” Wat als rode draad door Juliëns verhaal loopt, is zijn ondernemerschap en zijn vermogen om steeds opnieuw in oplossingen en mogelijkheden te denken. Vanuit zijn intrinsieke motivatie creëert hij maatschappelijke waarde. Het ondernemende aspect van sport biedt de unieke kans om sport in te zetten als preventief middel, waarmee bijgedragen wordt aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl, aldus Ronald Wouters.

Tijdens het bezoek was er veel gelegenheid voor een open gesprek over hoe ondernemers een bijdrage kunnen leveren aan een gezonder Nederland en welke obstakels hierbij nog overwonnen moeten worden.

Miranda Vroom, plaatsvervangend directeur Sport en Bewegen bij VWS, sprak haar bewondering uit voor de aanpak van Healthclub Juliën. “Het is indrukwekkend om te zien hoe Juliën erin slaagt specifieke doelgroepen te bereiken en de verbinding met de zorg te leggen. Door sport en bewegen een belangrijke rol te laten spelen in preventie, draagt hij bij aan het verminderen van gezondheidsrisico’s en het bevorderen van een gezonde leefstijl.”

Het werkbezoek toonde de essentiële rol van ondernemende sport voor een gezonde leefstijl en verlichting van de zorg. Een sterke samenwerking tussen zorg en sportondernemers kan bijdragen aan een vitaler Nederland.