Spring naar content

LES MILLS lanceert BODYPUMP HEAVY en maakt hiermee traditionele krachttraining toegankelijk, veilig en effectief voor iedereen

Persbericht

Wereldwijd fitnessleider Les Mills kondigt de lancering aan van BODYPUMP HEAVY – een verslavend nieuw programma dat inspeelt op de populariteit van krachttraining en clubs helpt om toegankelijke, veilige en effectieve krachttraining aan te bieden. Het programma benut de bewezen psychologie van groepsfitness en tilt krachttraining in de studio naar een hoger niveau met iconische muziek, groepsenergie en coaching door een Les Mills gecertificeerde instructeur.

BODYPUMP HEAVY

BODYPUMP HEAVY is op tempo gebaseerde krachttraining met eenvoudige, langzame bewegingen met langere herstelmomenten. Daardoor is er meer focus op techniek, kunnen deelnemers zwaarder tillen en boeken ze meetbare vooruitgang. Het programma gebruikt traditionele krachttrainingstechnieken om je kracht uit te dagen en spiermassa op te bouwen met de beleving die je van Les Mills verwacht. De groepsenergie en bijpassende muziek maken deze krachttraining tot een verslavende workout.

Waar BODYPUMP, 30+ jaar ‘s werelds meest populaire barbell les, is ontworpen voor
krachtuithoudingsvermogen via het Rep Effect, combineert BODYPUMP HEAVY de groepsdynamiek met langzaam liften voor meer techniekfocus en hogere belastingen.

Phillip Mills, Managing Director Les Mills licht toe:
“Kracht is op dit moment de grootste categorie binnen fitness, maar ons onderzoek laat zien dat veel mensen worden tegengehouden door intimidatie op de fitnessvloer, wachtrijen bij apparatuur en onzekerheid over techniek of motivatie. BODYPUMP HEAVY is een eenvoudige oplossing voor clubs om hun krachtaanbod te maximaliseren en het voor alle leden toegankelijk te maken. Doordat BODYPUMP HEAVY (vaak) wordt gegeven in de studio, blijf je voldoende capaciteit houden op de fitnessvloer.”

BEWEZEN RESULTATEN

Het programma is uitgebreid getest in de Les Mills clubs in Nieuw-Zeeland en de resultaten spreken voor zich:

  • 82% raadt BODYPUMP HEAVY zeer waarschijnlijk aan vrienden aan
  • 80% wil BODYPUMP HEAVY zeer waarschijnlijk blijven doen
  • 79% is (zeer) tevreden over de kwaliteit van het programma

Geena Pannett, National Group Fitness Manager LMNZ: “We draaien BODYPUMP HEAVY nu enkele maanden in onze club in Auckland City en het is een enorm succes. Het is bijzonder populair bij mannen, die traditioneel gezien wat minder vaak in de studio trainen én een groot succes bij nieuwe leden. Ze leren basistechniek van krachttraining in een veilige setting, zonder de intimidatie of de kosten van 1-op-1 coaching op de vloer.”

VOORDELEN VOOR CLUBS

BODYPUMP HEAVY:

  • is toegankelijk: verlaagt drempels voor leden die de vrije fitness spannend vinden.
  • is effectief: door de focus op techniek kunnen deelnemers zwaarder tillen en dit zorgt voor zichtbare progressie en hogere motivatie.
  • vergroot capaciteit & verbetert retentie: gebruik je studio(‘s) om in te spelen op de populariteit van krachttraining en bouw aan een community.
  • is eenvoudig te implementeren: kant-en-klare choreografie, muziek en coaching door gecertificeerde instructeurs.

BODYPUMP HEAVY: NU BESCHIKBAAR

BODYPUMP HEAVY is per direct beschikbaar voor clubs. Neem contact op met Les Mills NL/BE voor meer informatie over implementatie, lesrooster en marketingondersteuning.

OVER LES MILLS

LES MILLS is wereldwijd marktleider in groepsfitness en maker van meer dan 30 programma’s die beschikbaar zijn in toonaangevende fitnessclubs over de hele wereld. Tot de Les Mills programma’s behoren onder meer ’s werelds meest bekende barbell groepstraining, BODYPUMP™, BODYCOMBAT™ (martial arts), RPM™ (indoor cycling), LES MILLS CEREMONY™ (functionele circuittraining) en de nieuwste fitnessinnovatie: BODYPUMP HEAVY.
Het bedrijf is opgericht door Les Mills, viervoudig Olympiër en hoofdcoach van het Nieuw-Zeelandse atletiekteam, die in 1968 zijn eerste sportschool opende met als doel topsporttraining voor het grote publiek toegankelijk te maken. Tegenwoordig worden Les Mills workouts gegeven door 130.000 gecertificeerde instructeurs in 22.000 clubs in 100 landen. Daarnaast zijn de workouts ook beschikbaar via het LES MILLS+ streamingplatform en via Extended Reality (XR).

Meer informatie over LES MILLS

Website: https://www.lesmills.nl
Instagram: https://www.instagram.com/lesmillsnlbe

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Life Fitness / Hammer Strength kondigt zakelijke transitie aanin België en Luxemburg

ROTTERDAM, Nederland – 8 september 2025 – Life Fitness / Hammer Strength, wereldwijd fabrikant van fitnessapparatuur voor de professionele markt, kondigt vandaag een strategische wijziging aan in het verkoop- en servicemodel in België en Luxemburg. Met ingang van 1 januari 2026 zullen klanten in deze landen worden bediend door Valcke Group, de langdurige en vertrouwde distributiepartner van het bedrijf. Tot nu toe was deze distributeur exclusief verantwoordelijk voor Life Fitness / Hammer Strength in Frankrijk.

Met deze strategische stap wil het bedrijf de efficiëntie en klanttevredenheid verder vergroten door gebruik te maken van de brede regionale expertise en middelen van Valcke Group.

“Life Fitness / Hammer Strength heeft het unieke voordeel van een sterke en invloedrijke partner in België, met een operationele kwaliteit die de verwachtingen van onze klanten overtreft,” aldus Thomas Hoeven, General Manager, EMEA Distributor Business & Benelux, Life Fitness / Hammer Strength. “Het is dan ook een logische volgende stap in onze ambitie om onze producten en oplossingen dichter bij onze klanten in België en Luxemburg te brengen. Dankzij de sterke lokale aanwezigheid van Valcke Group en onze gezamenlijke toewijding aan kwaliteit, zijn wij ervan overtuigd dat deze stap de klantervaring verder zal versterken.”

Klanten in België en Luxemburg kunnen rekenen op een soepele overgang zonder onderbreking van de huidige service en ondersteuning. Het hoofdkantoor van Valcke Group bevindt zich in Wevelgem, België, wat de nabijheid en de reactietijd richting de lokale markt verder zal verbeteren.

“Als vertrouwde partner en exclusieve distributeur van Life Fitness / Hammer Strength in Frankrijk zijn wij trots om onze verkoop-, service- en supportverantwoordelijkheden nu ook uit te breiden naar België en Luxemburg,” aldus Henri Valcke, CEO van Valcke Group. “Ons doel is om een naadloze overgang te realiseren en de hoge standaarden te blijven leveren die klanten van Life Fitness / Hammer Strength gewend zijn.”

Life Fitness / Hammer Strength en Valcke Group blijven zich inzetten om in de overgangsperiode aan alle klantbehoeften te voldoen. Deze strategische stap onderstreept de voortdurende toewijding van beide organisaties aan het leveren van ongeëvenaarde waarde en innovatie aan de Europese fitnessmarkt.

Tijdens het Distributors Award event 2025 ontving Valcke Group van Life Fitness / Hammer Strength de 2024 Spirit of Life Fitness Award.

Op de foto (van links naar rechts): Andrew Mahadevan, Chief Commercial Officer, LF / HS; Natalie Prescott, Business Development Officer, LF / HS; Philippe Faber, Country Manager – Frankrijk, Valcke Group; Henri Valcke, CEO, Valcke Group; Jim Pisani, CEO, LF / HS; Thomas Hoeven, General Manager, EMEA Distributor Business & Benelux, LF / HS.


Over Life Fitness / Hammer Strength

Life Fitness / Hammer Strength inspireert de wereld al meer dan 55 jaar om in beweging te komen. Het bedrijf produceert en verkoopt kracht- en cardioapparatuur via de iconische Life Fitness- en Hammer Strength-merken. Voor meer informatie: www.lifefitness.com.

Over Valcke Group

Valcke Group, opgericht in 1983, is een familiebedrijf en toonaangevende Europese distributeur van wereldmerken in de leisure-industrie, waaronder Brunswick Bowling, Life Fitness en Hammer Strength. Onder het motto “Inspired by Excellence” combineert Valcke Group wereldwijde innovatie met lokale expertise om klanten optimaal te ondersteunen. Met een sterke focus op kwaliteit, service en langdurige partnerships heeft Valcke Group zich ontwikkeld tot een vertrouwde speler in heel Europa.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met: Rekha S. Rao
Senior Manager, Internal & External Communications, rekha.rao@lifefitness.com

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel behoud verlaagd btw-tarief op cultuur, media, boeken, evenementen en sport

Arnhem, 3 oktober 2025

De Tweede Kamer heeft vlak voor het verkiezingsreces ingestemd met het wetsvoorstel dat het verlaagde btw-tarief voor sport, cultuur, media, boeken en evenementen behoudt. Daarmee is de eerder geplande btw-verhoging nu officieel van tafel.

Opluchting voor onze sectoren

De beslissing zorgt voor duidelijkheid en zekerheid in onze sectoren die direct na de aankondiging van de voorgenomen verhoging hebben samengewerkt om deze maatregel van tafel te krijgen. Het verzet tegen de voorgenomen btw-verhoging was groot en breed. Het is een grote opluchting dat de Tweede Kamer de voorgenomen verhoging nu definitief ongedaan heeft gemaakt en het verlaagde btw-tarief in de wet heeft vastgelegd. Dat geeft onze sectoren de benodigde zekerheid. Het benadrukt dat onze sectoren geen luxe zijn, maar essentieel voor een weerbare en veerkrachtige samenleving.

Nog voor de verkiezingen duidelijkheid

Eerder dit jaar hadden het kabinet en de Tweede Kamer al afgesproken de voorgestelde btw-verhoging terug te draaien. Oorspronkelijk zou het wetsvoorstel echter pas rond Prinsjesdag, als onderdeel van het Belastingplan 2026, aan de orde komen. Door de val van het kabinet en de aankomende verkiezingen dreigde de behandeling te worden doorgeschoven naar een nieuw parlement, met een meer onzekere uitkomst.

Op initiatief van ChristenUnie, CDA, D66 en SGP is het voorstel daarom versneld behandeld tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen. Dankzij deze versnelling kon de Kamer het besluit nog vóór de verkiezingen nemen.

We zijn de partijen die zich hiervoor hebben ingezet en de uiteindelijke motie hebben gesteund dankbaar. Daarmee heeft de politiek een belangrijk signaal afgegeven: Sport, cultuur, boeken, evenementen en media zijn zeker in deze tijden onmisbaar voor de samenleving.

Safe the Date: Award Uitreiking in Theater Figi

Op 26 januari 2026 aanstaande vindt de Award Uitreiking van de Dutch Fitness Awards, net als bij de vorige edities, plaats in het FIGI Theater in Zeist. Achter de schermen werken we met alle betrokkenen aan een sterk inhoudelijk programma om er een prachtige uitreiking van te maken.

Het is de missie van de Dutch Fitness Awards om uitblinkers in de fitnessbranche in de spotlights te zetten. Voor de editie 2025/2026 gaan we wederom op zoek naar de Fitnessclubs en Personal Trainers die een titel in hun eigen gemeente, provincie of zelfs een landelijke titel verdienen.

Gratis aanmelden Dutch Fitness Awards voor Fitnessclubs en Personal Trainers

Uniek aan de Dutch Fitness Awards is dat er voor Fitnessclubs en Personal Trainers een publiekstitel kan worden verdiend in de eigen gemeente. Over het algemeen het belangrijkste verzorgingsgebied van de genomineerden. Daarnaast zijn er ook titels per provincie en landelijke titels te winnen. De Dutch Fitness Awards wil uitblinkers in de Fitnessbranche een podium bieden en de Fitnessbranche inspireren. Gratis aanmelden voor de publieksverkiezing kan hier.

Nieuwe categorie publieksverkiezingen

Meld nu aan en maak kans op de Publieksprijs voor Beste Fitness Event. Doe mee met de publieksverkiezing voor Fitness Events en zet jouw unieke concept in de kijker. Het publiek kiest zelf zijn of haar favoriete Event, een uitgelezen kans om jouw merk landelijk onder de aandacht te brengen en te versterken. Laat jullie Event in de spotlight staan en meld nu aan via info@dutchfitnessawards.nl

Vakjury Awards: aanmelden voor Fitnessclubs en Personal Trainers

Tijdens de vorige editie introduceerde presentatrice Aletha Leidelmeijer, bekend van sportzender ESPN, de voorzitters van de Vakjury Teams op het podium om de volgorde van de Top 3 per Vakjury Categorie bekend te maken. Bekijk hier de video’s van de Award uitreiking.

Bij de komende editie worden er Vakjury Awards uitgereikt in de volgende categorieën:

  • Personal Trainer van het Jaar
  • Meest Klantgerichte Club van het Jaar
  • Boutique Fitnessclub van het Jaar
  • Bootcamp & Crossfit van het Jaar
  • Allround Fitnessclub van het Jaar

Er kan door Fitnessclubs en individuele Personal Trainers voor 1 Vakjury Award Categorie worden aangemeld. Echter, uitgezonderd is de Meeste Klantgerichte Club van het Jaar.
Daar kan ook voor worden aangemeld naast een aanmelding in een andere Vakjury Award Categorie. Gratis aanmelden voor de Vakjury Awards kan hier.

Nieuwe partners

Even voorstellen: Clubplanner nieuwe partner Dutch Fitness Awards

‘Wij zijn trots dit jaar partner van dit belangrijke event voor de fitnessindustrie te zijn. De branche is continu in ontwikkeling en daarom delen wij de missie om de succesverhalen onder de aandacht te brengen. Daarnaast is het belangrijk om ondernemers samen te laten komen tijdens dit waardevolle evenement en elkaar zo sterker te maken. Met onze bijdrage willen we ons vooral richten op het nog verder datagedreven maken van deze awards.’

Even voorstellen: GymPare nieuwe partner Dutch Fitness Awards

‘GymPare is hét platform waar sporters gyms vergelijken en direct contact opnemen. Voor club-eigenaren betekent dit een sportschool die beter zichtbaar en nóg aantrekkelijker is, zonder extra werk. Je beheert eenvoudig jouw pagina met foto’s, faciliteiten, prijzen en abonnementen. Met slimme koppelingen zoals Sportivity, ClubPlanner en Feedback4Sports stroomlijn je processen, terwijl de Instagram integratie automatisch je rooster en reviews deelt. Zo trek je nieuwe leden aan én behoud je bestaande leden dankzij een sterke online aanwezigheid en continue betrokkenheid.’

Even voorstellen: Trainin nieuwe partner Dutch Fitness Awards

‘Bij Trainin geloven we dat ondernemers in de fitnessbranche het verschil maken. Dag in, dag uit zetten personal trainers, studio’s en gyms zich in om sporters fitter, energieker en gelukkiger te maken. Dat is een missie waar wij ons volledig mee verbonden voelen.

Onze software is speciaal ontwikkeld om ondernemers te ontzorgen. Met onze all-in-one oplossing bieden we alles wat zij nodig hebben om hun bedrijf efficiënt te runnen. Daarbij leggen we de focus op uitstekende klantenservice, voortdurende innovatie en een toegankelijke prijsstelling. Zo kunnen onze partners zich blijven richten op waar ze goed in zijn én plezier in hebben: mensen helpen hun doelen te bereiken.

De Dutch Fitness Awards sluiten hier naadloos bij aan. Hun missie om uitblinkers in de fitnessbranche in de spotlights te zetten, spreekt ons enorm aan. Juist in een tijd waarin de branche uitdagingen kent, is het belangrijk dat ondernemers die creatief en veerkrachtig blijven, erkenning krijgen.

Bovendien volgen wij de Dutch Fitness Awards al jaren op de voet. Iedere editie zien we opnieuw hoe zij ondernemers een podium geven en waardering tonen voor hun harde werk. Dat zorgt bij ons keer op keer voor een positief gevoel en maakt het des te mooier dat we nu officieel partner mogen zijn.

Wij zijn er trots op dat we samen met de Dutch Fitness Awards een podium creëren voor deze inspirerende professionals. Want alleen door samen te werken en elkaar te versterken, kunnen we de fitnessbranche verder laten groeien en nóg meer mensen in beweging krijgen.’

Partners Dutch Fitness Awards en meer info

De Dutch Fitness Awards worden georganiseerd door Vote Company, in nauwe samenwerking met de partners NL Actief, Nederlands Fitness Bond, GymInsider, Trainin, UnitedConsumers, Feedback4Sports, ClubPlanner, Gympare en Air Panel. Voor vragen over de Dutch Fitness Awards stuur je een bericht naar info@dutchfitnessawards.nl

Virtuagym lanceert Virtuagym Connect: Een revolutionaire manier om krachttraining meetbaar te maken

Virtuagym Connect registreert automatisch herhalingen, sets en gewichten op bestaande krachttoestellen en gamificeert de trainingservaring — met slechts een beperkte investering.

Amsterdam, 2 oktober 2025 – Virtuagym, wereldwijd aanbieder van het All-in-One health- en fitnesssoftware-ecosysteem, presenteerde tijdens de Health & Fitness Association Conference in Amsterdam hun nieuwste innovatie: Virtuagym Connect

Deze slimme oplossing verandert elk toestel met verstelbaar gewicht in een connected trainingservaring. Dankzij de naadloze integratie met het Virtuagym-platform maakt Virtuagym Connect krachttraining meetbaar en motiverend door automatisch sets, herhalingen en gewichten te registreren — mét begeleiding en gamification om leden effectiever te laten trainen.

Virtuagym Connect is de volgende mijlpaal in de innovatiereis van Virtuagym, na de succesvolle lanceringen van MAX AI en Fitzone, als onderdeel van de bredere visie om een Open Fitness Operating System te bouwen.

Slimme krachttraining voor leden én trainers

Met Virtuagym Connect wordt elke training motiverender. Realtime feedback vertaalt voortgang naar motivatie, waardoor krachttraining een belonende ervaring wordt. Voor beginners haalt de begeleiding de drempel weg om te starten, terwijl het vertrouwen en de consistentie groeien. Voor ervaren leden blijft de training fris, meetbaar en leuk — en ontstaat er blijvende motivatie op elk niveau.

Voor clubs en trainers maakt Virtuagym Connect slimme krachttraining toegankelijker door te werken met bestaande toestellen, zonder dure smart machines. Daarmee wordt connected training haalbaar voor faciliteiten van elke omvang. Tegelijkertijd vermindert het handmatig registreren voor trainers en levert het data op voor persoonlijke begeleiding — zodat consistente, schaalbare service makkelijker wordt.

“Met Virtuagym Connect maken we krachttraining slimmer, leuker en toegankelijker voor een breder publiek,” zegt Hugo Braam, CEO en mede-oprichter van Virtuagym. “Ons doel is om clubs te helpen inspirerende, resultaatgerichte trainingen te bieden tegen een fractie van de kosten van dure smart machines. Deze innovatie houdt leden gemotiveerd, terwijl clubs de tools krijgen om een geweldige trainingservaring te leveren, zonder over te stappen op elektrische weerstand of hoge investeringen.”

Open Fitness Operating System

Virtuagym Connect is een belangrijke stap in de visie van Virtuagym om een Open Fitness Operating System te bouwen. “Club operators willen zich vaak niet vastleggen in gesloten software-ecosystemen die sommige aanbieders ontwikkelen, waarbij de keuze om te integreren en data te delen sterk beperkt is,” vervolgt Braam. “Onze visie is altijd geweest om de wensen en belangen van onze klanten voorop te zetten, door een écht open platform te creëren dat met iedereen samenwerkt. Virtuagym Connect past perfect in die visie, omdat operators volledig onafhankelijk blijven bij nieuwe toestel aankopen — wat vaak één van de grootste investeringen is.”

Als onderdeel van het bredere Virtuagym-ecosysteem werkt Virtuagym Connect naadloos samen met Virtuagym MAX AI Coach, waarmee leden binnen enkele seconden gepersonaliseerde plannen ontvangen. Verbrande calorieën worden automatisch meegenomen in de geïntegreerde voedingsapp. Binnenkort verdienen leden ook Fitpoints, waarmee ze via Virtuagym Connect kunnen meedoen aan leaderboards. Met Virtuagym Touch kunnen leden hun lichaamssamenstelling meten, zodat spierontwikkeling door krachttraining zichtbaar en meetbaar wordt voor extra motivatie.

De eerste clubs in de Benelux en Duitsland starten in oktober met Virtuagym Connect. Een bredere Europese en internationale uitrol volgt begin 2026.

— einde persbericht —

Over Virtuagym

Virtuagym is wereldwijd aanbieder van een toonaangevende All-in-One software oplossing voor de fitnessindustrie en de zakelijke gezondheidsmarkt. Met innovatieve tools voor management, coaching en engagement helpt Virtuagym organisaties van elke omvang groeien door de ledenervaring te verbeteren, retentie te ondersteunen en waardevolle tijd en kosten te besparen.

Virtuagym’s software ondersteunt sportscholen, trainers en corporate wellness-aanbieders. Met meer dan 200 medewerkers, en kantoren in Amsterdam en Medellin ondersteunt Virtuagym meer dan 30 miljoen consumenten, 50.000+ trainers wereldwijd en ruim 10.000 fitnessbedrijven. Onze klanten bestaan uit XSport, SoulStudio,  fit20, en vele andere. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Ondernemende sport favoriet bij mensen met een minder goede gezondheid 

Nieuwe RIVM-cijfers tonen maatschappelijk belang van de ondernemende sport.

Hoe slechter Nederlanders hun gezondheid ervaren, hoe vaker ze sporten bij sportondernemers in plaats van bijvoorbeeld verenigingen. Zo blijkt uit nieuwe RIVM-data dat van de mensen die wél sporten en hun gezondheid als slecht ervaren, maar liefst 38% kiest voor een abonnement bij een sportondernemer ten opzichte van 18% voor een lidmaatschap bij een vereniging.

Flexibel, persoonlijk en laagdrempelig

Sporten bij ondernemers sluit beter aan bij persoonlijke wensen en belastbaarheid. Het sport- en beweegaanbod is flexibel, toegankelijk en gemakkelijk in te passen in het dagelijks leven, volgens onderzoek van het Mulier Instituut.

Chronische aandoening of beperking? Sportondernemers maken bewegen mogelijk

Mensen met een chronische aandoening en beperking hebben 1,6 keer vaker een abonnement bij een fitnesscentrum, zwembad of andere sportaanbieder, dan een lidmaatschap bij een vereniging. Vooral fitness (29%), zwemmen (10%) en yoga (6%) zijn populair onder deze doelgroep. 

Zo licht Ronald Wouters, directeur-bestuurder bij fitnessbranche NL Actief, toe: “Dankzij de landelijke dekking van sportscholen én de inzet van goed opgeleide instructeurs kunnen sportondernemers maatwerk leveren voor elke doelgroep. Juist mensen die hun gezondheid als minder goed ervaren profiteren hiervan: persoonlijke begeleiding en toegankelijk aanbod maken het verschil om in beweging te blijven.” 

Ook zwemmen is een geschikte sport voor uiteenlopende doelgroepen. “Zwemmen helpt mensen met een chronische aandoening of mensen die minder mobiel zijn om hun spierkracht, mobiliteit en conditie te verbeteren, terwijl de gewrichten minimaal worden belast,” zegt Evert Jan Siderius, voorzitter Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ). “Veel zwembaden bieden hiervoor speciale programma’s of lessen aan, waar gretig gebruik van wordt gemaakt.” 

Vernieuwende vormen van bewegen

Sportondernemers ontwikkelen continu nieuwe vormen van bewegen voor speciale doelgroepen, zoals klimmen voor mensen met Parkinson of MS, reumavriendelijke fitnessprogramma’s en sportlessen speciaal voor 65-plussers, met bijvoorbeeld padel of freerunning. 

“Dit soort initiatieven laten zien hoe sportondernemers telkens weer nieuwe manieren vinden om méér mensen in beweging te krijgen én te houden,” aldus Lodewijk Klootwijk, directeur-bestuurder van sportkoepel POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders). “De RIVM-cijfers benadrukken het maatschappelijke belang van de ondernemende sport om sport en bewegen óók voor deze doelgroepen toegankelijk en aantrekkelijk te maken. Dit maakt hét verschil tussen letterlijk aan de zijlijn staan of actief meedoen.” 

Lees meer over het onderzoek van het Mulier Instituut >>

Europese toegankelijkheidswet (EAA) van kracht: gevolgen voor bedrijven met digitale producten en diensten

Sinds 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) officieel van kracht. Deze Europese wet verplicht bedrijven die digitale producten of diensten aan consumenten aanbieden om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De wet geldt in alle lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland, en heeft grote gevolgen voor het midden- en kleinbedrijf.

De wetgeving stelt onder meer eisen aan digitale toepassingen zoals webwinkels, apps, betaalautomaten, klantenservicesystemen en media-interfaces. Digitale diensten en producten moeten zodanig ontworpen zijn dat ze bruikbaar zijn voor mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking. Denk daarbij aan het verbeteren van navigatie, het aanbieden van ondertiteling of het aanpassen van volume en snelheid van audio.

Volgens Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW en MKB-Nederland, vereist deze wet een fundamentele omslag. “De EAA raakt de hele bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om technische aanpassingen, maar om een bredere benadering waarbij toegankelijkheid wordt meegenomen in alle bedrijfsprocessen: van productontwikkeling tot communicatie en klantenservice.”

Ondersteuning voor mkb via scan en e-learnings

Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland ondersteunt ondernemers bij het naleven van de nieuwe wetgeving. Bedrijven kunnen via mkbtoegankelijk.nl/eaa-scan een digitale toegankelijkheidsscan doen die inzicht geeft in de mate waarin zij voldoen aan de EAA. Ook zijn er  e-learnings beschikbaar, gericht op verschillende functies binnen een organisatie, zoals product owners, front-end developers, UX-designers en content creators. Deze middelen zijn bedoeld om toegankelijkheid op een praktische en laagdrempelige manier te integreren in het dagelijkse werk.

Uitzonderingen

De EAA is van toepassing op bedrijven die producten en diensten aanbieden aan consumenten. Organisaties die uitsluitend business-to-business opereren vallen buiten de reikwijdte van de wet. Voor kleine bedrijven, met minder dan tien medewerkers en een jaaromzet onder de twee miljoen euro, geldt een uitzondering voor digitale diensten. Voor digitale producten blijft de verplichting onverminderd gelden.

Gedeelde verantwoordelijkheid in de keten

De verantwoordelijkheid voor naleving ligt niet alleen bij producenten, maar ook bij verkopende partijen. Zo moet een fabrikant zorgen dat een product aan de toegankelijkheidseisen voldoet voordat het op de Europese markt wordt gebracht, terwijl een retailer moet controleren of het aanbod daadwerkelijk aan de eisen voldoet voordat het aan de consument wordt verkocht. Toegankelijkheid is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Nabih wijst erop dat de wet niet alleen verplichtingen oplegt, maar ook kansen biedt. Onderzoek laat zien dat Nederlandse webwinkels jaarlijks miljarden euro’s aan omzet mislopen door digitale drempels die consumenten met een beperking uitsluiten. “Toegankelijkheid is in de kern inclusief ondernemen. Bedrijven die daar vandaag serieus op inzetten, plukken daar morgen de vruchten van. Niet alleen in maatschappelijke zin, maar ook economisch.”

Virtuagym lanceert MAX AI: AI-gedreven coaching voor sportscholen en trainers

Nieuwe AI-oplossing maakt het mogelijk om binnen 20 seconden gepersonaliseerde trainingsplannen te maken, zodat fitnessbedrijven en trainers coaching voor iedereen toegankelijk kunnen maken.

27 augustus 2025, Amsterdam, Nederland

  • MAX AI Coach brengt AI-gestuurde trainingsplannen naar de Virtuagym Coach-app, die in de App Store en Google Play gemiddeld 4,5 sterren scoort.
  • Het stelt coaches in staat om binnen 20 seconden gepersonaliseerde trainingsschema’s te maken, met behulp van Virtuagym’s bibliotheek van 6.000+ 3D-geanimeerde oefeningen.
  • MAX AI houdt rekening met een brede set klantprofielgegevens en de input van de trainer. Trainers behouden altijd de volledige controle en kunnen AI-gegenereerde plannen naar wens aanpassen en verfijnen.
  • MAX AI Coach is de eerste stap binnen Virtuagym’s bredere AI-first strategie. Toekomstige updates omvatten AI-gestuurde maaltijdplanning, contentcreatie en bedrijfsinzichten.
  • Dankzij deze AI coaching kunnen fitnessbedrijven alle klanten gepersonaliseerde begeleiding bieden tegen een fractie van de kosten en wordt personal coaching echt toegankelijk gemaakt voor iedereen.

Virtuagym, wereldwijd aanbieder van toonaangevende alles-in-één gezondheids- en fitnesssoftware, introduceert een nieuwe AI-coachingoplossing MAX AI Coach. Deze tool integreert kunstmatige intelligentie direct in Virtuagym’s coachingsplatform en de bibliotheek met meer dan 6.000 3D-geanimeerde oefeningen. Trainers kunnen hiermee binnen 20 seconden persoonlijke trainingsplannen genereren.

In 2023 lanceerde het bedrijf al als een van de eersten een AI Workout Generator voor consumenten. Na twee jaar testen en continu verbeteren, brengt MAX AI Coach nu de kracht van AI-gedreven trainingsplannen naar de 10.000+ zakelijke klanten van Virtuagym. Daarmee kunnen zij sneller, slimmer en schaalbaarder coachen.

AI-gedreven coaching voor professionals — ontworpen voor flexibiliteit

MAX AI Coach stelt trainers in staat om gepersonaliseerde trainingsplannen te maken op basis van klantprofielen en specifieke wensen, zoals trainingsfrequentie, type oefeningen, beschikbare materialen, blessures en voorkeur voor trainingsstijlen zoals supersets of circuits. De AI levert vervolgens een volledig uitgewerkt plan met duidelijke namen en instructies, geïntegreerd in Virtuagym’s coachingsplatform. Dit bevat onder meer 3D-animaties van oefeningen en uitgebreide voortgangsregistratie.

Trainers houden altijd de volledige controle: zij kunnen de gegenereerde schema’s aanpassen, sets of herhalingen wijzigen of alternatieve AI-versies opvragen. Zodra het plan naar wens is, kan het direct worden toegewezen aan klanten via Virtuagym’s geïntegreerde ecosysteem — inclusief voortgangsregistratie, voedingscoaching, challenges en meer.

“De lancering van MAX AI Coach is een belangrijke stap in onze missie om persoonlijke coaching schaalbaarder en effectiever te maken,” zegt Hugo Braam, CEO en medeoprichter van Virtuagym. “Fitnessbedrijven worstelen met het vinden van goed personeel en hebben een constante behoefte aan meer efficiëntie. MAX AI Coach maakt het mogelijk om hoogwaardige, persoonlijke coaching grootschalig aan te bieden, zonder in te leveren op kwaliteit.”

Vooroplopen in de AI-revolutie

Twee jaar na de lancering van de AI Workout Builder voor consumenten zet Virtuagym met de introductie van de MAX AI Coach een volgende grote stap. Deze mijlpaal onderstreept de bredere strategie van het bedrijf om kunstmatige intelligentie nog sterker te integreren in het volledige softwareplatform – van clubmanagement tot coaching en ledenbinding.

Toekomstige updates integreren MAX AI Coach ook in Virtuagym’s onlangs gelanceerde body composition kiosk, zodat leden trainingsplannen ontvangen die rekening houden met hun fitheid en lichaamssamenstelling. Daarnaast werkt het bedrijf aan AI-gedreven voedingsplannen en voedingscoaching via de Virtuagym Food app en vele andere innovaties die in ontwikkeling zijn.

“Met Virtuagym MAX als onze geïntegreerde AI-assistent zetten we in op een AI-first strategie, waarmee onze klanten de volle potentie van AI kunnen benutten,” aldus Hugo Braam. “We voegen lagen van AI en gamification toe aan de duizenden datapunten die ons platform genereert via lichaamssamenstellingsmetingen, wearables en voedings- en trainingsdata. Zo kunnen we leden op een manier begrijpen en ondersteunen die nooit eerder mogelijk was. Het is een veelbelovende toekomst en we zijn trots dat wij hierin voorop mogen lopen.”

Met de introductie van Virtuagym MAX zet Virtuagym haar missie voort om een gezonder en gelukkiger leven voor iedereen mogelijk te maken, door zowel bedrijven als individuen te ondersteunen met haar oplossingen. MAX AI Coach is nu gratis beschikbaar als onderdeel van Virtuagym’s coachingoplossing, waarmee trainers in de Virtuagym Coach App eenvoudig gepersonaliseerde trainingsplannen kunnen genereren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Sport op de landelijke politieke agenda

In aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen op 29 oktober 2025 start de gezamenlijke sportsector vandaag de politieke campagne ‘Sport gaat niet vanzelf’. Doel is om het thema sport en bewegen te agenderen bij de politiek in Den Haag. In een eerder stadium gaf de sportsector al input op de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Tijdens de campagneperiode zetten we sport op de radar van politici, brengen topsporters lijsttrekkers in beweging en stimuleren we sportclubs om in actie te komen.

Sport brengt ons samen, maakt ons weerbaar en sterk. Sport en bewegen geeft Nederland plezier, vitaliteit en perspectief. Samen worden we fysiek en mentaal gezond. Samen juichen we voor de prestaties van onze (top)sporters. Sport is belangrijker dan ooit in tijden van verschillen, onzekerheid en in een samenleving waar niet iedereen gelijke kansen heeft. Waar onze leefomgeving en gezondheid steeds meer onder druk staan.

Oproep

Daarom doet de gezamenlijke sportsector, namens 10 miljoen sporters in ons land, een oproep aan de politiek in Den Haag: Kom in beweging. Benut de kracht van sport voor een sterker Nederland! In het onderwijs, de gezondheidszorg, bij het inrichten van de publieke ruimte en in het natuurbeleid. Maak van sport en bewegen een wettelijk recht voor iedereen. Investeer in sport.

Campagne

Voor de campagne slaan NOC*NSF, KNVB, POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders), MOS (Maatschappelijke Organisaties in de Sport), Sportkracht 12 en Sportbedrijven Nederland de handen ineen. Met de campagne ‘Sport gaat niet vanzelf’ zetten we samen kracht achter onze boodschap.

Doe mee!

De sportsector is groot. Laat samen een stevig geluid horen en doe mee! Als brancheorganisatie, ondernemende sportaanbieder of sportorganisatie heb je regelmatig te maken met het beleid dat in Den Haag of de gemeente wordt gemaakt. Deel en like de campagne op jouw sociale kanalen. En ben je lid van een politieke partij, of is je buurman, goede vriend of oom politiek actief? Wijs hen op het thema sport. Dat kun je doen voor de Tweede Kamerverkiezingen, maar ook alvast voor de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026.

Meer informatie

Wil je meer weten over de oproep van de sportsector aan de politiek? Klik hier >>

BTW-VERHOGING OP SPORT DEFINITIEF VAN DE BAAN

Arnhem, 17 april 2025

De sport- en beweegsector is opgelucht en verheugd dat de voorgenomen btw-verhoging op sport definitief van tafel is. Daarmee houdt het kabinet zich aan de eerdere belofte om het btw-tarief voor sport, cultuur en boeken op 9 procent te houden. Sporten blijft daarmee toegankelijk en betaalbaar voor miljoenen Nederlanders.

Een eerder besluit om de btw op sport te verhogen tot 21 procent, ging na brede protesten uit de sport van tafel.  Sporters en sportondernemers uit heel Nederland lieten massaal van zich horen, onder meer met acties in Den Haag en een landelijke open brief, ondertekend door meer dan 60 topsporters.

DE KRACHT VAN SPORT EN BEWEGEN

Sportbeoefening is belangrijk voor Nederland. Door sport verleggen we grenzen. Sporten en bewegen houden ons gezond, waardoor de zorgkosten minder hoeven te stijgen. Bovendien verbindt sport ons en brengt het ons dichter bij elkaar. 

Naar aanleiding van de geplande verhoging van het btw-tarief hebben sporters in heel Nederland daarom massaal van zich laten horen om Nederland in beweging te houden. Gezamenlijk hebben wij de politiek opgeroepen: “Nederland verliest met een btw-verhoging op sport! Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen.”

BLIJVEN INVESTEREN IN STERK SPORTKLIMAAT

De sport- en beweegsector benadrukt het belang van blijvende samenwerking om de maatschappelijke waarde van sport zichtbaar te blijven maken voor politici, zodat zij die betrekken bij hun beleidsbesluiten. Ook in de toekomst moeten we ons blijven inzetten voor een sterk sportklimaat waarin sport en beweging voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en bereikbaar zijn.

SAMEN MAKEN WE HET VERSCHIL

Dankzij de massale inzet van sporters, sportaanbieders, bonden, branches, betrokken politici én de steun uit de samenleving, blijft sporten betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Speciale dank aan alle betrokkenen — van de organisaties achter de campagne Nederland Verliest, bondgenoten van de Geen hogere btw-campagne tot de sporters en zorgprofessionals die hun stem lieten horen tijdens het sportontbijt. Samen hebben we écht het verschil gemaakt.

Laten we samen blijven bouwen aan een sterk, gezond en toegankelijk sport- en beweeglandschap voor iedereen!