Spring naar content
19 maart

Starten als bootcamp instructeur?

Nicolle geeft jou tips!

We gaan weer richting het voorjaar! Hét moment om weer buiten te bootcampen.
Wij hadden onlangs een leuk gesprek met NL Actief lid Nicolle de Brouwer. Zij is sinds 2014 eigenaresse van BFT Sports & Events en geeft de Bootcamp opleiding bij Sport & People. We zijn benieuwd naar haar ‘bootcamp’ ervaringen, maar natuurlijk ook of zij nog tips heeft voor jou!

Wat is Bootcamp?

Voor mij is Bootcamp de natuur in, rennen en oefeningen doen. Geen circuittraining, maar een militaire training. Kortom, het bos in en gas erop! We werken alleen maar met materialen uit de natuur. Boomstammen, los zand, boomwortels, heuveltjes, bankjes en veel met lichaamseigen gewicht. Ik kom zelf vanuit de marechaussee, dus ik vind teamwork belangrijk. Het is belangrijk dat je allemaal voor elkaar in kunt staan en iedereen zijn doel haalt.

Voor welke doelgroep is Bootcamp geschikt?

Ik vind dat Bootcamp voor iedereen geschikt is. Ik geef het zelf in meerdere levels:

  • Bootcamp en Bootcamp Step Up voor de gemiddelde sporter
  • Bootcamp XL en Urban Bootcamp voor de gevorderde sporter

Daarnaast geef ik ook buitensporten zoals Wandel-Bootcamp. Wandel-Bootcamp is vergelijkbaar met PowerWalking i.c.m. spierversterkende oefeningen. Deze les is aanzienlijk rustiger dus prima geschikt voor de beginnende sporter.

Wij hebben ook een Beasting programma. Om hieraan deel te nemen, moeten deelnemers een test afleggen en aan bepaalde eisen voldoen. Tijdens de Beasting werken we toe naar de specifieke eisen van de commando’s. Het programma wordt afgesloten met de final Beasting. Haal je deze test, dan krijg je het BFT Beasting T-shirt van dat jaar.

Ik geef zo’n 11 uur Bootcamp in de week. De grootte van mijn groepen is tussen de 14 en 20 sporters, maar ik heb er wel een assistent-trainer bij. In mijn seniorengroep heb ik er 28 (daar zitten ook mensen van 75 jaar bij). Met hen loop ik geen lange afstanden.
Mijn piektijden zijn de ochtenden (tussen 8:00 en 12:00u) en de avonden (tussen 19:00-21:00u). In het weekend zijn het echt wel volle groepen.

Vind je dat iedereen fit moet zijn die bootcamp geeft?

Ja, ik vind dat de trainer fitter moet zijn dan de klant, maar dat moet je natuurlijk wel relativeren. Als ik een getrainde man van 1m90 in m’n groep heb die ik er zelf niet uit kan lopen, dan is dat begrijpelijk.

Welke omgeving geef jij les?

Ik geef mijn lessen in het National Park ‘Loonse en Drunense Duinen’ vlakbij Kaatsheuvel. Daar heb ik veel afwisseling met mooie zandvlakten, een beukenbos, heide met zandpaden en water. In de winter schuiven de tijden i.v.m. daglicht. Als het ‘s avonds vroeg donker wordt dan ga ik naar andere locaties in het dorp op een groot grasveld (uiteraard met de gemeente afgestemd). Dan zijn de trainingen ook wel anders omdat ik dan gebonden ben aan die mogelijkheden, dus dan noem ik het ook ‘Urban Bootcamp.’

Wanneer geef je geen les qua weersomstandigheden?

Het gaat altijd (vanaf 4 personen) door. Dus ook bij regen, wind, sneeuw, behalve bij onweer. Ik heb van elke les een ‘Whatsapp groep’. Daarnaast werk ik met een app waarmee mensen kunnen reserveren, dus ik kan ze ook goed via andere kanalen bereiken mocht het niet doorgaan.

Welk kledingadvies geef jij jouw sporters?

Dat is weersafhankelijk. Doorgaans gemakkelijke sportkleding, waar je je comfortabel en fijn in voelt. In de winter adviseer ik om meerdere lagen te dragen. Als het waait is het fijn als je een windstopper draagt die wel goed ademt. Verder geen wijde kleding omdat je soms met twee- of viertallen werkt waardoor nauwsluitende kleding prettiger vastpakt en je er niet snel achter blijft hangen. De meeste mensen in mijn lessen dragen hardloopkleding. Schoenen vind ik wel echt belangrijk, met een stevige zool en goede grip voor de veiligheid.

Hoe ziet jouw contributiestructuur eruit?

Ik werk met lidmaatschappen:

  • Ik heb 3 soorten strippenkaarten (6, 12, of 18x)
  • Lidmaatschap voor een half jaar (2 x per week en onbeperkt, maandelijks opzegbaar)
  • Jaarlidmaatschap onbeperkt

Wat zit er in jouw rugzak die je elke training bij je hebt?

  • EHBO Set
  • Water
  • Suikers (dextro/energierepen) voor de mensen die zich flauw gaan voelen*
  • In de winter mutsen en handschoenen (voor degene die dat zijn vergeten)

*Ik geef wel altijd aan dat mensen voldoende energie moeten hebben voor de training.

Hoe doe jij de werving?

Mijn leden zijn mijn ambassadeurs, dus de beste reclame voor mij is mond tot mond. Verder gebruik ik social media.

Heb je een vergunning nodig?

Het verschilt per gemeente dus vraag het altijd na! Voor groepen groter dan 20 personen heb je sowieso als commercieel bedrijf een vergunning nodig. Het kan ook zijn dat je bij Staatsbosbeheer moet melden dat je in de natuur wilt gaan sporten met een groep, maar dat is afhankelijk van je locatie. Zelf zit ik in een gebied wat van ‘Natuurmonumenten’ is, dus de gemeente heeft daar geen zeggenschap over. Met hen heb ik een overeenkomst en betaal ik (binnenkort) een maandelijks tarief.
Tip: lees altijd goed de overeenkomst door, zodat je niet voor verassingen kom te staan. Zo las ik dat ik verantwoordelijk werd gesteld voor het vuil dat wordt achtergelaten. Dat is natuurlijk niet te doen, omdat er ook mensen die niet bij mij sporten in dat natuurgebied lopen.

Wat kan een deelnemer bij de eerste les verwachten?

Ik probeer bij de aanvraag, bijv. per mail, al wat vragen te stellen. Maar soms komt iemand spontaan met een andere sporter mee. De intake doe ik mondeling. Met een blaadje in het bos als het bijvoorbeeld regent is niet handig. Ook een vragenlijst van tevoren thuis invullen, wordt niet altijd gedaan. Dus ik vraag altijd of ze eerder willen komen en dan maken we een praatje. (Als ik 2 uur achter elkaar geef, dan doe ik dat tijdens de warming up. Daarom is het belangrijk dat jouw sporters de warming up en coolingdown snel zelfstandig leren. Zo kun je als trainer tijd maken om een intake/praatje te maken of tips te geven aan de nieuwelingen. Dan kan iedereen gelijk starten.)

De belangrijkste vragen die ik tijdens de intake stel is:

  • Wat is je achtergrond?
  • Is het lang geleden dat je gesport hebt?
  • Heb je klachten?
  • Wat wil je bereiken?

Het kan zijn dat ik dan mijn les nog moet aanpassen. Stel dat iemand last heeft van zijn enkels, dan kan ik m’n les van het losse zand naar hardere bospaadjes verplaatsen. Na afloop vraag ik altijd hoe ze het hebben ervaren.

Werk je ook met bedrijven?

Jazeker, daar bied ik 10-weken blokken aan die ik afsluit met een obstakelrun. Of 10 weken yoga of, tijdens corona, online ademhaling sessies. Ik doe leefstijlinterventie, dus heb ik het ook over voeding en geef workshops. De sfeer en dynamiek is met bedrijven anders dan wanneer ze voor zichzelf sporten, dat maakt het ook heel leuk.

Denk je dat de vraag naar bootcamp toeneemt?

Ja, de opleidingen lopen storm. Dat komt ook door de lockdowns. Veel mensen ontdekken het buitensporten en willen iets anders dan fietsen, wandelen en hardlopen.
Als een sportschool Bootcamp wil aanbieden, dan moet hij er rekening mee houden dat zijn doelgroep meer van binnen sporten houdt. En de instructeur, die daar op wordt ingezet door de sportschoolhouder, moet echt ‘buitenpassie en creativiteit’ hebben, en daar ontbreekt het nog wel eens aan…

Welke innovatie zie jij voor bootcamp?

De obstakelrun en bootcamp komt steeds dichter bij elkaar. Dus die trainingsobjecten (zoals monkeybars) zie je al meer bij de sportscholen. Of dat blijft, dat weet ik niet.

Welke 3 tips heb jij voor geïnteresseerde instructeurs?

  • Zoek eerst de juiste locatie en daar kun je jouw programma’s dan op maken.
  • Ik vind een groepslestrainer beter geschikt dan een personal trainer. Dat komt omdat ik uit de marechaussee kom en je daar 100% op elkaar moet vertrouwen en bouwen. Ik vind dat je als trainer echt een groep moet kunnen creëren. Die groepsdynamiek is heel belangrijk. Personal Trainers zijn heel goed in het begeleiden van 1 à 2 personen, maar groepen begeleiden is iets heel anders.
  • Het is belangrijk dat je vooraf de weersverwachting in de gaten houdt en kijkt wie je les gaat geven. Daarop kun je de les aanpassen. Je moet als trainer goed kunnen inspelen op al die situaties en elke keer kunnen schakelen. Je moet creatief kunnen lesgeven.

Waarom ben je aangesloten bij de branchevereniging NL Actief?

We staan met z’n allen ergens voor en ik kan heel hard roepen als individu, maar NL Actief is ons gezicht, dus ik vind het vanzelfsprekend om lid te zijn. Daarnaast heeft NL Actief mij onlangs geholpen met een juridische kwestie (een overeenkomst met externe partij).

————————————————————————————————————————-

Wil jij meer weten over Bootcamp, dan vind je bij BlackBox Publishers een mooi ‘Must have’ boek. Het boek ‘BOOTCAMP Training doe je zo’ is een praktische handleiding voor iedereen die wil gaan lesgeven in deze prachtige fitnessactiviteit. Bootcamp als trainingsvorm is al enige tijd een trend in de fitnessbranche. In dit boek wordt er veel aandacht besteed aan de ‘hoe’ van bootcamp en praktische trainingsvormen. Het is dus vooral een boek wat je kunt gebruiken in de dagelijkse praktijk.

Dit boek bestel je hier>>

Je kunt ook een (niet erkende) opleiding volgen: Heb jij minimaal een fitness- of groepslestrainer niveau 3 (A), dan kun jij ook deelnemen aan de Bootcamp Opleiding. Diverse particuliere opleidingsinstituten bieden deze opleiding aan. Wie weet wordt Nicolle jouw docent! Je leert bijvoorbeeld hoe je een les opbouwt en wat je wel en wat niet doet in een Bootcamp training. Daarnaast leer je de verschillende trainingsvormen waarmee je jouw mensen kunt uitdagen.

Klik hier voor de opleiders>>